Ik wil gebruikmaken van:

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook  informatie over het HIP.

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.
Op onze website vindt u ook informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van Babybeeld gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan.
Op onze website vindt u ook informatie over Babybeeld

Om gebruik te maken van 'Mijn GHZ vragen' wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook informatie over Mijn GHZ vragen. 

Om gebruik te maken van onze sollicitatiewebsite wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar de sollicitatie-omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook informatie over de sollicitatieprocedure bij het GHZ. 

Spice -chiles -paprika -chili 

Blog De ongezouten waarheid

M. Mahieu -Niggebrugge  Dietiste
M. Mahieu-Niggebrugge
27-02-2018

Proef de ongezouten waarheid;
Nierstichting Restaurant Driedaagse

Op 6,7 en 8 maart 2018 is de eerste landelijke Nierstichting Restaurant Driedaagse. Toprestaurants bij jou in de buurt serveren dan een fantastisch tasting menu met de boodschap "minder zout met pure smaken" voor lunch of diner.

Hoeveel zout eten we eigenlijk?

Dat te veel zout slecht is voor je gezondheid weten veel mensen al. De meerderheid van de Nederlanders denkt ook dat andere mensen te veel zout eten. Maar het is de ongezouten waarheid dat 85% meer zout eet dan de maximaal aanbevolen hoeveelheid van 6 gram per dag (= een flinke theelepel). De gemiddelde inname is vaak het dubbele. Kortom bijna iedereen in Nederland eet te veel zout. Jij waarschijnlijk ook. Dat is de ongezouten waarheid. Het is het gemak waarmee we zélf gedachteloos zout toevoegen aan ons eten.

Ik zie het vrijwel iedere dag om me heen. Eitje op het brood, hup een beetje zout erover. Wokgerecht, hup nog een beetje sojasaus erbij. Ook eten Nederlanders graag soep uit blik, saus uit een pot en kant-en-klaar pizza's. Allemaal goed voor zo'n 2 gram zout per portie. Die paar gram zout, waar hebben we het over? Uit berekeningen van Wageningen Universiteit blijkt dat we in Nederland zo'n 2000 sterfgevallen per jaar kunnen voorkomen als de gemiddelde zoutinname daalt van 9 naar 6 gram per dag (2). Dat staat gelijk aan 181 voetbalelftallen per jaar, die puur en alleen overlijden omdat ze te veel zout eten!

Zout, natrium en gezondheid

Vanwaar al die ophef over zout? Met zout bedoelen we in het algemeen keukenzout, oftewel natriumchloride. Een te hoge zoutconsumptie kan leiden tot een verhoogde bloeddruk en als gevolg daarvan een grotere kans op nierschade en hart- en vaatziekten. Deze risicoverhoging wordt veroorzaakt door het mineraal natrium. Natrium speelt in ons lichaam een rol bij het regelen van de vochtbalans en het functioneren van de spier- en zenuwcellen. Een zeer belangrijk mineraal dus, mits aanwezig in de juiste hoeveelheden.

Tips voor het gebruik van minder zout

1) Kijk op de etiketten van je boodschappen, en kies voor merken of varianten die minder zout bevatten. Vanaf december 2016 wordt de hoeveelheid zout weergegeven in gram zout per 100g product. Nu zie je soms nog de hoeveelheid natrium per 100g. De hoeveelheid zout is te berekenen door het natriumgehalte met 2,5 te vermenigvuldigen. En omgekeerd bereken je de hoeveelheid natrium door het zoutgehalte te delen door 2,5.

Weet jij al in welke producten het meeste zout zit? Speel dan eens de "zoutquiz" op de website van de nierstichting; www.nierstichting.nl/zoutquiz/

2) Kruiden en specerijen geven kleur, geur en smaak aan j gerechten. Dit geldt zeker voor een gerecht die zonder zout bereid wordt. Kijk bijvoorbeeld op de "Kruidenwijzer" op de website van de nierstichting welke kruiden bij welk gerecht passen, als gezond alternatief voor zout.

3) Ga eens na hoeveel zout je eigenlijk eet: doe de test "Zoutmeter" op de website van de nierstichting; www.nierstichting.nl/zoutmeter#/ Gun jezelf de tijd om te wennen aan een nieuwe, zoutarme smaak; ja, daar is soms een beetje doorzettingsvermogen voor nodig. Je smaakpapillen moeten 8 tot 12 weken wennen aan minder zout. Eenmaal gewend merk je het verschil niet eens en ben je bovendien in staat een veel breder palet aan smaken te proeven Kiezen voor Puur dus! Want dan kook je zonder pakjes en zakjes, dan eet je veel groenten en fruit en kies je voor volkoren. Dan maak je je tomatensaus zelf, dan ga je uit van pure producten die veel smaak van zich zelf hebben.

Tot slot nog wat feiten en fabels over zout

Fabel: na zweten moet je zoutverlies compenseren

In zweet zit zout. Als je flink zweet, op een warme zomerdag of tijdens het sporten, verlies je dus zout. Maar het is niet nodig om dit te compenseren, met bijvoorbeeld soep of een andere zoute snack. Doordat we allemaal (te) veel zout eten, heeft bijna iedereen een overschot. Flink zweten vermindert dat nauwelijks. Laat staan dat er een tekort zou ontstaan. Belangrijk is wel om het vocht dat je verliest aan te vullen, door voldoende te drinken. Een tekort aan zout komt alleen in extreme situaties voor. Bijvoorbeeld bij mensen die in zomerhitte de Nijmeegse Vierdaagse lopen of bij topsporters.

Fabel: 'gezond' zout is niet schadelijk

Sommige zoutproducten lijken gezonder, maar zijn het niet. Het gaat om producten met namen als zeezout, Himalayazout en Keltisch zout. Het belangrijkste ingrediënt van deze producten is natriumchloride (NaCl), dat is keukenzout. Voor het effect op je gezondheid maakt het niet uit waar het zout vandaan komt of hoe het is bewerkt. Te veel van deze zoutproducten is dus net zo schadelijk. Sommige zoutproducten benadrukken dat er mineralen en spoorelementen in zitten, zoals jodium, magnesium en calcium. Maar ook die maken het niet gezonder: er zit namelijk zo weinig van zulke stoffen in, dat die niet bijdragen aan het halen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van deze stoffen.

Feit: medicatie werkt slechter door zout

Ook als je medicijnen slikt tegen hoge bloeddruk, of om verergering van bijvoorbeeld nierschade tegen te gaan, dan is minderen met zout enorm belangrijk. Medicijnen tegen hoge bloeddruk en tegen vermindering van nierschade werken namelijk minder goed als je te veel zout eet. Veel plezier en eet smakelijk op 6,7 of 8 maart in een van de deelnemende restaurants.

Voor meer uitleg en advies over minder zout in de voeding ben je welkom op onze polikliniek.

M. Mahieu -Niggebrugge  Dietiste
Over de auteur
M. Mahieu-Niggebrugge
Miranda Mahieu-Niggebrugge werkt sinds januari 1998 in het GHZ. Haar specialisaties zijn nefrologie (predialyse, dialyse, peritoneaaldialyse, nacht- en thuisdialyse), afdeling geriatrie, longafdeling en de interne afdeling. Zij vindt het interessant om samen met de patiënt tot een dieetadvies te komen wat past binnen de wensen en eetgewoonten van de patiënt en de eisen die het dieetadvies stelt. Sinds juni 2015 is Miranda ook werkzaam als sportdiëtist in het GHZ.
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.