Ik wil gebruikmaken van:

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.
Op onze website vindt u ook informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook  informatie over het HIP.

Om gebruik te maken van onze sollicitatiewebsite wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar de sollicitatie-omgeving te gaan. Op onze werkenbijghz.nl website vindt u ook informatie over de sollicitatieprocedure bij het GHZ. 

Blog De Eetwissel glas water 

Blog Eetwissel

Heb je het al meegekregen? Bij het Voedingscentrum staat dit jaar de Eetwissel centraal. Bij de Eetwissel wordt ingezet op een langzame gedragsverandering gericht op het verbeteren van het voedingspatroon.

Het veranderen zit voornamelijk in het aanpassen van de eetgewoontes. Het lukt niet om dit heel snel aan te passen. Uit onderzoek is gebleken dat grote veranderingen moeilijker zijn om vol te houden dan kleine veranderingen. Je kunt met kleine stapjes uiteindelijk een goed en gezond voedingspatroon bereiken. Als jou dit lukt, dan kun je daar natuurlijk trots op zijn!

Enkele voorbeelden van een eetwissel zijn:
- volkorenbrood i.p.v. witbrood
- water of thee i.p.v. frisdrank of sappen
- volkoren pasta i.p.v. witte pasta
- volkoren mueslibol i.p.v. croissant 
- ongezouten noten i.p.v. chips
- halvarine of dieetmargarine i.p.v roomboter
- 100% pindakaas i.p.v. chocoladepasta
- 30+ kaas of hüttenkäse i.p.v. 48+ kaas
- kipfilet i.p.v. salami 

Hoe kun je de eetwissel in de praktijk brengen?
1) Kies een gewoonte uit die je wilt veranderen.
2) Zet tegenover deze gewoonte een gezonde variant en maak er een nieuwe gewoonte van.
3) Maak voor jezelf een haalbaar doel. Het makkelijkste is om hier een getal in naar voren te laten komen. Zo wordt jouw doel ook meetbaar.
4) Past jouw doel in de tijdsplanning? Je kunt denken aan elke week, om de week of elke maand?

Een voorbeeld uit de praktijk
Ik drink aankomende week één glas Cola en minimaal twee glazen water in plaats van drie glazen Cola per dag. Verder drink ik in de tweede week één glas Cola in het weekend in plaats van één glas Cola per dag. Je kunt deze stappen natuurlijk ook in één keer zetten.

Door middel van deze kleine stapjes is het mogelijk om je gedrag te veranderen en je eetgewoontes aan te passen. Uiteindelijk zal je merken dat het een gewoonte gaat worden en je er niet meer bij na hoeft te denken.

Je kunt een gezondere leefstijl op alle aspecten van jouw gezondheid toepassen. Denk bijvoorbeeld aan beweging, slapen en schermtijd.

Wat gaat je eerste eetwissel worden? Laat het achter bij de comments.

Voor meer informatie over de Eetwissel kun je kijken op: www.voedingscentrum.nl. Óf wil je graag hulp bij de eetwissel, maak dan gerust een afspraak. Tel: (0182)-505005.

Blog geschreven door: Laura van Beurden (dietist, Groene Hart Ziekenhuis)

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.