Ik wil gebruikmaken van:

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook  informatie over het HIP.

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.
Op onze website vindt u ook informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van Babybeeld gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan.
Op onze website vindt u ook informatie over Babybeeld

Om gebruik te maken van 'Mijn GHZ vragen' wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook informatie over Mijn GHZ vragen. 

Om gebruik te maken van onze sollicitatiewebsite wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar de sollicitatie-omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook informatie over de sollicitatieprocedure bij het GHZ. 

Eitjes 

Blog Eitje tik

M. Mahieu -Niggebrugge  Dietiste
M. Mahieu-Niggebrugge
11-04-2017

Gekookt, beschilderd of verstopt in de tuin: een ei hoort er bij met Pasen. Over de gezondheid en veiligheid van eieren doen veel hardnekkige fabels de ronde. Daarom krijg je in deze blog onder andere antwoord op de volgende vragen:

"Elke dag een ei eten is gezond"

Dit is niet waar. Maar hierbij hoort wel direct een nuance: eieren bevatten namelijk veel goede voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en eiwitten.  Echter, in de eidooier zit ook cholesterol en verzadigd vet. Beide verhogen het cholesterolgehalte van je bloed. En dat verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Verzadigd vet in je voeding verhoogt het cholesterolgehalte van je bloed meer dan het cholesterol in je voeding. Pas dus vooral op met voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigd vet, zoals koekjes, snacks en vette kaas- en vleesvarianten. Of een ei iedere dag gezond of ongezond is, hangt af van wat je verder iedere dag eet. Het Voedingscentrum adviseert om te variëren in vis, vlees, ei en/of vleesvervangers. Het eten van 2-3 eieren per week past in een gevarieerde voeding. Wil je meer eieren eten, eet dan minder vet vlees, kaas en leverproducten. Omdat vegetariërs over het algemeen minder verzadigd vet binnen krijgen, kunnen ze meer eieren per week eten dan vleeseters: 4 stuks per week. Kortom, binnen een gezond eetpatroon kan je prima een paar keer per week genieten van roerei, spiegelei, omelet of een gekookt eitje.

"Eieren bewaar je het beste buiten de koelkast"

Dit is niet waar. Eieren bewaar je het beste in de doos in de koelkast. Door de koude temperatuur houd je de eieren niet alleen langer vers, het remt ook de groei van bacteriën. Schadelijke bacteriën zoals salmonella en campylobacter krijgen zo minder kans. Maar waarom staan eieren in de winkel dan niet in de koeling? De schaal beschermt het ei tegen invloeden van buitenaf, zoals vocht en vuil. Zo beschermt het zich tegen schadelijke bacteriën. Als het ei vochtig wordt, kunnen schadelijke bacteriën er sneller groeien. Als de eieren in de winkel in de koeling zouden staan, en je neemt het vervolgens in een boodschappentas mee naar huis, dan treedt er, door het temperatuurverschil, condensvorming op. Door de eieren in de supermarkt buiten de koeling te bewaren treedt er minder condensvorming op. De eieren blijven dan langer goed. Daarom wordt de temperatuur vanaf het moment dat de kip het ei legt totdat het in de winkel ligt ook zoveel mogelijk gelijk gehouden. Kortom zet het doosje met eieren IN de koelkast.

"Biologische eieren zijn even gezond zijn als scharreleieren"

Dit klopt. Een biologisch of vrije-uitloop ei is niet beter voor je gezondheid dan een gewoon scharrelei. Alle eieren bevatten evenveel goede voedingsstoffen, zoals eiwitten, vitamines en mineralen. Wel hebben biologische en vrije-uitloopkippen betere levensomstandigheden dan een gewone scharrelkip. Zo hebben ze meer ruimte en kunnen ze naar buiten. Let wel dat een doosje met plaatjes van vrolijk rondscharrelende kippen de indruk geeft dat deze kippen altijd een heerlijk kippenleven hebben gehad. Jammer genoeg is dit niet altijd het geval. Op ieder ei staat een code en deze vertelt waar het ei echt vandaan komt en welk leven hieraan vooraf is gegaan. Ook is een bruin ei niet gezonder dan een wit ei. De kleur van de dooier of de schil maakt geen verschil. De kleur van de schil heeft te maken met het ras van de kip. De kleur van de dooier is afhankelijk van het voer. Door bètacaroteen aan het voer toe te voegen worden dooiers meer oranje. Kortom alle eieren zijn even gezond.

"Een ei bevat dezelfde voedingsstoffen als vlees"

Inderdaad. Op dagen dat je geen vlees eet, kun je het beste iets anders uit hetzelfde vak van de Schijf van Vijf eten, bijvoorbeeld een ei. Eieren en vlees staan in hetzelfde vak van de Schijf van Vijf en geven allebei eiwit, ijzer en vitamine A, B1 en B12.  Kortom een ei als vervanger van vlees is een prima keuze.

Meer weten over gezonde voeding? Afspraak maken

Kom gerust bij ons op de poli. Een afspraak maken kan door te bellen naar tel: (0182) 505005 of stuur een e-mail naar dieetadvies@ghz.nl. De diëtist wordt voor drie uur vergoed vanuit het basispakket van uw zorgverzekering.

Miranda Mahieu, dietist

M. Mahieu -Niggebrugge  Dietiste
Over de auteur
M. Mahieu-Niggebrugge
Miranda Mahieu-Niggebrugge werkt sinds januari 1998 in het GHZ. Haar specialisaties zijn nefrologie (predialyse, dialyse, peritoneaaldialyse, nacht- en thuisdialyse), afdeling geriatrie, longafdeling en de interne afdeling. Zij vindt het interessant om samen met de patiënt tot een dieetadvies te komen wat past binnen de wensen en eetgewoonten van de patiënt en de eisen die het dieetadvies stelt. Sinds juni 2015 is Miranda ook werkzaam als sportdiëtist in het GHZ.
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.