Ik wil gebruikmaken van:

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook  informatie over het HIP.

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.
Op onze website vindt u ook informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van Babybeeld gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan.
Op onze website vindt u ook informatie over Babybeeld

Om gebruik te maken van 'Mijn GHZ vragen' wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook informatie over Mijn GHZ vragen. 

Om gebruik te maken van onze sollicitatiewebsite wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar de sollicitatie-omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook informatie over de sollicitatieprocedure bij het GHZ. 

Pannenkoekjes 

Blog Gezonde broodtrommel

B. Vriend - Asscheman Dietiste
B. Vriend- Asscheman
09-10-2016

Het is inmiddels oktober en dat betekent dat de scholen alweer ruim een maand begonnen zijn. Een nieuw, fris schooljaar is gestart. Hier horen wellicht nieuwe boeken, nieuwe agenda en een nieuwe tas bij. Maar een nieuw schooljaar betekent, naast vroeg opstaan, ook… dat de broodtrommel weer gevuld moet worden! En dan komt gelijk de volgende vraag: wat is nou lekker én gezond voor in dit trommeltje?

Onderstaande tips en adviezen kunnen hierbij helpen:

-        Voorbeelden van gezond broodbeleg: zuivelspread, notenpasta, pindakaas met 100% pinda, ei, hüttenkäse met komkommer of appelstroop.

-        Fruit op brood smaakt lekker fris en levert tevens een hoop vitamines en vezels. Denk aan bijvoorbeeld aardbeien, schijfjes banaan of plakjes appel.

-        Gezonde zoete tussendoortjes zijn: watermeloen lolly (snij de watermeloen in driehoeken en steek hier een stokje in), zelfgebakken bananenmuffin zonder suiker (zie recept hieronder) of een volkorencracker met aardbeien.

-        Een gewone appel kan afgewisseld worden met een kleurige fruitspies. Neem een satéprikker en prik hier stukjes fruit op.

-        Versier fruit met schil door hier met een zwarte stift bijvoorbeeld een smiley op te tekenen.

-        Wissel een volkoren boterham eens af met bijvoorbeeld een volkorenbagel, volkoren wrap  of een plakje notenbrood.

-        Zorg dat het eten in de trommel er leuk uitziet. Snij de boterham voorbeeld in de vorm van een hartje of een ster. Er zijn tegenwoordig ook speciale vormpjes hiervoor verkrijgbaar.

Hieronder ook nog een aantal praktische adviezen voor een zo smakelijk mogelijke lunch:

-        Maak de broodtrommel de avond van te voren al klaar (dat scheelt een hoop gedoe

's ochtends én betekent natuurlijk 5 minuten langer slapen).

-        Voorkom dat het brood plakkerig wordt: gebruik een sterke trommel die goed kan worden afgesloten.

-        Gebruik geen beleg op brood dat kan smelten: denk hierbij aan hagelslag of chocoladepasta.

-        Pas op met vleeswaren die snel bederven zoals filet americain of rosbief. 

-        Gebruik rijp maar niet te rijp fruit.

-        Geen zin in fruitsoorten die bruin worden? Druppel hier van tevoren wat citroensap of sinaasappelsap op, dit gaat bruin wording tegen.

Tot slot een aantal recepten:

Havermoutpannenkoekjes (voor 1 persoon)

Ingrediënten: 3 eetlepels havermout, 2 eieren, 1 banaan, 1 theelepel kaneel.

Meng de havermout, eieren, banaan en kaneel met behulp van een keukenmachine door elkaar. Bak de pannenkoekjes op dezelfde manier als normale pannenkoeken in een kleine pan met 1 eetlepel olie aan beide kanten goudbruin. Serveer de pannenkoekjes met vers fruit (bijvoorbeeld aardbeien of bosbessen).  

Bananenmuffins (6 stuks)

Ingrediënten: 1 banaan, 2 eieren, 60 milliliter (soja)melk, 1 theelepel bakpoeder, 2 theelepels kaneel, 100 gram volkorenmeel

Verwarm de oven voor op 175 graden. Mix de banaan, eieren, melk, bakpoeder, kaneel en het volkorenmeel in een kom. Het beslag is nu klaar. Kies een van de volgende smaakmakers: blauwe bessen, geraspte appel, wat walnoten en doe deze door het beslag. Vet een muffinvorm in met olie en verdeel het beslag over de vormpjes. Bak de muffins 25 minuten in de oven.

Afspraak maken diëtist

Natuurlijk zijn er nog veel meer opties voor een gezonde broodtrommel.

Wilt u hier meer informatie over? Maak dan een afspraak via dieetadvies@ghz.nl of bel (0182) 50 50 05.

B. Vriend - Asscheman Dietiste
Over de auteur
B. Vriend- Asscheman
Bianca Vriend- Asscheman werkt sinds juli 2010 in het Groene Hart Ziekenhuis als diëtist. Ze vindt het een uitdaging om samen met de patiënt op zoek te gaan naar een voeding die past bij de levensstijl. Natuurlijk is kwantiteit van leven belangrijk, maar ook vooral kwaliteit van leven! Ze gaat dus altijd samen met de patiënt op zoek naar wat het beste bij hem/haar past.
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.