Ik wil gebruikmaken van:

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook  informatie over het HIP.

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.
Op onze website vindt u ook informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van Babybeeld gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan.
Op onze website vindt u ook informatie over Babybeeld

Om gebruik te maken van 'Mijn GHZ vragen' wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook informatie over Mijn GHZ vragen. 

Ijsje 

Blog Gezonde ijsjes

M Schneider Dietiste
M. van 't Hoff-Schneider
15-08-2017

"Iedereen lust ijsjes, liever nog dan friet! Iedereen lust ijsjes, natuurlijk wie niet?!"

Het is weer augustus! En hoewel er maar een mager zonnetje schijnt vandaag, is augustus in mijn ogen toch dé maand van de ijsjes. Ik ben er dol. Je mag mij wakker maken voor een witte Magnum of een grote Twister, maar ook met een klassiek Raketje maak je mij blij. Om dan nog maar te zwijgen over een McFlurry. Het water loopt mij in de mond. Wat is het eigenlijk oneerlijk dat al deze lekkernijen niet in de Schijf van 5 staan.

Als diëtist vind ik het belangrijk dat ik gezond eet, maar af en toe een ijsje moet echt kunnen uiteraard. Maar.. welke ijsje zou ik dan het beste kunnen nemen? Dat heb ik uitgezocht. Lees hieronder mijn mini-onderzoek. 

Onderzoeksvraag:

Welk ijsje, verkrijgbaar op de Nederlandse markt, is het gezondste en kan ik het beste kiezen wanneer ik een ijsje wil eten? Gezond? Gezond? Wat betekent eigenlijk gezond? Wanneer is iets gezond en wanneer niet? Misschien kan ik het beter omdraaien: Wat is er niet zo gezond? Dan denk ik aan suiker, verzadigd vet en veel calorieën (kcal). Goed, daar ga ik dus op letten. Omdat ik 'gezond' niet helemaal wil vergeten, ga ik ook letten op vitamines.

Methode van onderzoek:

Ik maak een lijst met ijsjes die ik zelf erg lekker vind. Door gebruik te maken van de officiële websites van de ijsjes en de Voedingswaardetabel van het Voedingscentrum te raadplegen, achterhaal ik hoeveel calorieën, suiker, verzadigd en vitamines elk van de ijsjes bevatten.

Resultaten:

Dit heb ik gevonden:

Naam ijsje Kcal* Suiker* Verzadigd vet* Vitamines   aanwezig?
McFlurry   M&M 350 46 gram 7   gram Nee,   helaas..
Magnum White 240 26 gram 11   gram Ook   al niet..
Cornetto 170 14 gram 8   gram Dit   is echt deprimerend: ook geen vitamines
Softijs   140 16 gram 5   gram Een   verwaarloosbare hoeveelheid
Schepijs (per   bolletje) 100 12 gram 3   gram Niet   echt..
Super Twister 100 20 gram - Ik   had stille hoop, maar nee
Calippo Cola 90 21 gram - Ehh   nee
Festini Peer 50 10 gram - Ja!   Vitamine C
Sorbetijs (per   bolletje) 40 9 gram - Ja!!!   (wanneer het van vers fruit wordt gemaakt dan..)
Raket 40 9 gram - Nee

(Ik heb gekozen voor ijsjes die ik zelf erg lekker vind. Mogelijk staat jouw favoriet er niet tussen. Niet getreurd! Mail mij gerust en ik zoek het voor je uit.)

*Getallen zijn afgerond.

Bronnen: officiële websites van de diverse ijsjes en via het Voedingscentrum.

Conclusie:

Op basis van mijn resultaten kan ik concluderen dat een bolletje sorbetijs het 'gezondste' ijsje van mijn keuze is. Sorbetijs levert evenveel kcal en suikers als een raket, maar daarentegen levert het wel vitamines (mits gemaakt van vers fruit..).

Discussie:

Om er zeker van de zijn dat ik het juiste ijsje als 'meest' gezond heb bekroond, heb ik alles ijsjes in huis gehaald en geproefd. Hoewel qua voedingswaarde het sorbetijs als beste werd getest, blijf ik toch trouw aan de Magnum White: het is alle kcal, suikers, verzadigd vet en gebrek aan vitamines waard. Af en toe moet dit gewoon kunnen! (En nee, ik ben niet gesponsord door Ola.)

Recept voor sorbetijs:

Benodigdheden: - 500 gram aardbeien - 2 citroenen - Naar wens: suiker - Paar blaadjes munt - Staafmixer/keukemachine

Bereiden: Was de aardbeien en snijd de kroontjes er af. Pers de 2 citroenen uit. Voeg de aardbeien en citroensap samen en pureer met de staafmixer/keukenmachine. Voeg de blaadjes munt toe en naar wens suiker (extra suiker, is extra calorieën). Roer het door. Zet het mengsel een nacht in de koelkast. Haal de volgende dag de blaadjes munt er uit. Doe het aardbeiencitroenmengsel over in een schaal die de vriezer in kan. Eventueel kun je het ook in een ijsblokjeshouder over doen. Laat het een nachtje vriezer en de dag er na heb je heerlijk ijs! (Haal het op tijd uit de vriezer, dan schept het makkelijker op.)

Mattanja van 't Hoff-Schneider, diëtist Mattanja werkt sinds 2012 als diëtist in het Groene Hart Ziekenhuis. Haar aandachtsgebieden zijn diabetes, kindervoeding, FODMaP, allergie, sondevoeding en ALS.

Contact opnemen met diëtiste

Vragen en/of opmerkingen? Mail ons! dieetadvies@ghz.nl Of maak een afspraak via 0182-505005.

M Schneider Dietiste
Over de auteur
M. van 't Hoff-Schneider
Mattanja van 't Hoff-Schneider is sinds 1 september 2012 werkzaam als diëtist in het GHZ. Ze vindt het mooi om te zien dat er een hele grote relatie tussen voeding en gezondheid bestaat en dat zij als diëtist kan bijdragen in het voorkomen, beperken of herstel van ziekte. Zij blogt met plezier over voeding en gezondheid.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Lees meer informatie over cookies en hoe u deze uit kunt zetten.