Ik wil gebruikmaken van:

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.
Op onze website vindt u ook informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze verwijzerswebsite vindt u ook  informatie over het HIP.

Om gebruik te maken van onze sollicitatiewebsite wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar de sollicitatie-omgeving te gaan. Op onze werkenbijghz.nl website vindt u ook informatie over de sollicitatieprocedure bij het GHZ. 

Weegschaal Meetlint Goede Voornemens 

Blog Goede voornemens 2016

M. Mahieu -Niggebrugge  Dietiste
M. Mahieu-Niggebrugge
05-01-2016

Het nieuwe jaar is begonnen en daarmee geldt ook voor veel mensen dat er weer goede voornemens gemaakt zijn. 1 januari is echt een magische datum, dan moet het gebeuren.

Heel verrassend is het niet: Nederlanders willen in 2016 massaal gezonder gaan leven, meer sporten en afvallen. Deze drie goede voornemens worden op social media veruit het meest besproken. Eigenlijk is dit al jaren hetzelfde. Het overgrote deel van de Nederlanders wil iets doen aan het gewicht of de gezondheid met behulp van beweging en sport. Sporten en bewegen is in. We willen allemaal sterker, slanker en gezonder worden en we denken dat met beweging/sporten te kunnen realiseren. En dat is waar: voeding en beweging zijn belangrijk!

Vergeet niet dat het niet vanzelf gaat. Het is daarom belangrijk dat de motivatie echt van jezelf komt en niet van anderen! Bijvoorbeeld omdat je partner een stille hint geeft of omdat je denkt dat het van je verwacht wordt door een collega die zelf veel is kwijtgeraakt. Jij moet het willen, jij moet het doen!

Behaal je gezondheidsdoel

Hieronder vast wat tips voor het behalen van jouw doel:

  1. Schrijf twee weken lang álles op wat je eet. Ook dat gebakje bij de buurvrouw, of de dropjes die je in de wandelgangen uit de teamkamer 'meepikt'. Je zult nog verbaasd zijn over wat je allemaal (ongemerkt) in je mond hebt gestopt. Het geeft je inzicht in waar je de fout in gaat, als je dat stiekem nog niet wist. Wees eerlijk naar jezelf!
  2. Hang een foto van je vakantiebestemming op de voorraad kast of koelkast. Het herinnert je steeds aan je doel!
  3. Bewegen, bewegen, bewegen. Neem de trap in plaats van de lift. Ga op de fiets of lopend naar de supermarkt. Maak een ommetje tijdens de pauze op het werk. Ga naar de sportschool of het zwembad. Kortom, bedenk iets wat bij je past, zodat je in beweging komt.
  4. Koop een setje kleren als je 1 à 2 kledingmaten bent afgevallen. Dit motiveert om door te gaan.
  5. Je hoeft niet op water en brood, dus gun je zelf ook eens iets lekkers. Het beste is om dit te plannen. Als je weet dat je een feestje hebt, neem je daar iets lekkers, maar wees de dag ervoor of erna even iets strenger voor jezelf. Zo ga je er bewust mee om. 

Naast deze vijf tips zijn er natuurlijk nog veel meer punten waar je op kunt letten om je gezondheidsdoel of sportprestatie te behalen.

Betere prestaties door betere voeding?

Dat kan! Eén van de belangrijke voorwaarden voor een gezond en fit lichaam is een goede basissportvoeding. Bovendien zorgt de juiste voeding op het juiste moment voor een beter en sneller herstel na het sporten, zodat je er de volgende dag weer volop tegenaan kan. De (sport)diëtist geeft antwoord op vragen als: Heb ik extra vitamines nodig? Hoe kom ik van mijn maag- en darmproblemen af? Hoeveel eiwitten heb ik nodig voor spieropbouw? Is het zinvol om sportdranken te gebruiken?

Vraag advies van een sportdiëtist! Een sportvoedingsadvies is heel persoonlijk en afhankelijk van het trainingsprogramma dat iemand volgt, de persoonlijke omstandigheden en het doel waarvoor getraind wordt. Daarom geef ik altijd advies op maat in de vorm van personal coaching. Sportvoedingsadvies op maat kan doorslaggevend zijn binnen iemands trainingsprogramma, wedstrijdprogramma en leefpatroon.

Afspraak maken sportdietist

Je bent van harte welkom! Ik werk op maandag en woensdag in het Groene Hart Ziekenhuis (locatie Gouda, Bleulandweg 10 en locatie Büchnerweg 7). Je kunt een afspraak maken via het mailadres: dieetadvies@ghz.nl.

M. Mahieu -Niggebrugge  Dietiste
Over de auteur
M. Mahieu-Niggebrugge
Miranda Mahieu-Niggebrugge werkt sinds januari 1998 in het GHZ. Haar specialisaties zijn nefrologie (predialyse, dialyse, peritoneaaldialyse, nacht- en thuisdialyse), afdeling geriatrie, longafdeling en de interne afdeling. Zij vindt het interessant om samen met de patiënt tot een dieetadvies te komen wat past binnen de wensen en eetgewoonten van de patiënt en de eisen die het dieetadvies stelt. Sinds juni 2015 is Miranda ook werkzaam als sportdiëtist in het GHZ.
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.