Ik wil gebruikmaken van:

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook  informatie over het HIP.

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.
Op onze website vindt u ook informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van Babybeeld gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan.
Op onze website vindt u ook informatie over Babybeeld

Om gebruik te maken van 'Mijn GHZ vragen' wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook informatie over Mijn GHZ vragen. 

Om gebruik te maken van onze sollicitatiewebsite wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar de sollicitatie-omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook informatie over de sollicitatieprocedure bij het GHZ. 

Salade 

Blog Koolhydraatarm

R. Van Den Akker Dietiste
R. van den Akker
18-02-2016

Als je nu naar buiten kijkt, kun je het je bijna niet voostellen maar over 5 weken staat de lente al weer voor de deur. En kort daarop volgt de zomer. Dit is voor veel mensen een reden om weer te gaan werken aan hun zomerlichaam. We voelen ons vaak net wat lekkerder in die korte broek, zomerjurk of badkleding met een paar kilo minder. Dit betekent over het algemeen; op dieet.

Er zijn veel verschillende manieren om gewicht te verliezen; de één gaat meer bewegen, de ander stopt met snacken en snoepen. Een nieuwe en momenteel erg populaire manier van gewicht verliezen is door het gebruik van koolhydraten te beperken: het koolhydraatbeperkt dieet.

Wat houdt een koolhydraatbeperkt dieet in?

Koolhydraten is een verzamelnaam voor alle soorten suikers zoals zetmeel, melksuiker (lactose), vruchtensuiker (fructose) en glucose (suiker uit de suikerpot). Deze suikers samen worden door ons lichaam gebruikt als brandstof, ongeacht of dit toegevoegde of natuurlijke suikers zijn.

Elk lichaam heeft een andere hoeveelheid brandstof nodig, afhankelijk van de lengte en het gewicht. Het gebeurt al snel dat je meer brandstof binnenkrijgt dan je op de dag verbruikt met gewichtstoename als gevolg. Bij een koolhydraatbeperkt dieet ligt de nadruk op ruimer gebruik van eiwitten, vezels en (onverzadigde) vetten en het minder gebruiken van koolhydraten (suikers). Op deze wijze wordt het lichaam gestimuleerd om op een andere manier aan energie te komen. Het lichaam kan energie halen uit eiwitten en vetten. Door energie te halen uit de eigen vetreserve wordt gewichtsverlies gestimuleerd.

Vijf voordelen van het koolhydraatarm dieet

  1. Snel resultaat
  2. Vet is niet meer de vijand
  3. Veel lekkere recepten te vinden online
  4. Geen hongerdieet
  5. Supermarkten spelen goed in op dit dieet, dus veel productkeuze

Een avondje proberen?

Recept ovenvisschotel met salade (2 pers)

- 300 gr witvis - 300 gr roerbak groenten naar keuze - 1 eetlepel crème fraîche - 1 handje geraspte kaas - 1 eetlepel kerriepoeder, zout/peper

Bereidingswijze:

- Vet de ovenschaal in met een theelepel olijfolie en leg hier de rauwe vis in. Peper en zout deze naar smaak. - Roerbak de groentes beet gaar en voeg hier 1 eetlepel kerriepoeder aan toe. Voeg daarna 1 eetlepel crème fraîche toe. - Groentenmengsel verspreiden over de vis en gratineer deze met een handje geraspte kaas. - Zet de vis in de voorverwarmde oven (180⁰) en afhankelijk van de dikte van de vis controleer na 25 min of de vis gaar is. Indien nog niet gaar om de 10 min controleren.

Salade

- 200 gr gemengde sla - 10 cherry tomaatjes - ½ komkommer - rode ui - 25 gr feta kaas - olijfolie / balsamico dressing

Bereidingswijze:

Verspreid de gemengde sla in een kom en snij de tomaten en komkommer in kleine stukjes. Snij de ui in mooie dunne ringen en verspreid de gesneden rauwkost over de salade. Prak de feta fijn met een vork en verdeel de korreltjes over de sla. Olijfolie en balsamico toevoegen naar smaak. 

Per persoon:

Kcal:  376 Eiwit: 39 gram Vet: 17 gram Koolhydraten: 11 gram

Toetje?!?! Ja ook dat mag!  

appeltaart yoghurt (2 pers)

- vanillestokje - theelepel kaneel - 300 gram Griekse yoghurt - 1 appel in blokjes - 1 eetlepel amandelschaafsel

Bereidingswijze:

Snij de appel in blokjes, voeg hier de kaneel aan toe en hussel dit door elkaar. 

Verdeel de yoghurt over twee schaaltjes. Snij het vanille stokje door midden en schraap deze leeg en verdeel dit over de twee bakjes. Meng het vanillemerg met de yoghurt. Doe het appel-kaneelmengsel 1,5 min in de magnetron. Verdeel de warme appel over de twee schaaltjes en maak het af met wat amandel schaafsel.

Per persoon:

Kcal: 258 Eiwit: 7 gram Vet: 10 gram Koolhydraten: 13

Afspraak maken diëtist

Geïnteresseerd in het dieet en wil je hier graag mee aan de slag? Dat kan! Voor meer informatie en begeleiding op maat kun je een afspraak maken via dieetadvies@ghz.nl of bel (0182) 50 50 05.

R. Van Den Akker Dietiste
Over de auteur
R. van den Akker
Renée van den Akker is sinds oktober 2014 werkzaam als diëtist in het Groene Hart Ziekenhuis en heeft hiervoor de opleiding Voeding en Diëtetiek gevolgd aan de Haagse Hoge School. Zij werkt met veel plezier zowel klinisch als poliklinisch in het Groene Hart Ziekenhuis. Als Bourgondisch mens staat hierbij lekker eten en smaak centraal, dat leest u ook in haar blogs.
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.