Ik wil gebruikmaken van:

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.
Op onze website vindt u ook informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze verwijzerswebsite vindt u ook  informatie over het HIP.

Om gebruik te maken van onze sollicitatiewebsite wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar de sollicitatie-omgeving te gaan. Op onze werkenbijghz.nl website vindt u ook informatie over de sollicitatieprocedure bij het GHZ. 

Kerstdiner 

Blog Koolhydraatbeperkt kerstmenu

R. Van Den Akker Dietiste
R. van den Akker
11-12-2016

Het is weer zover; de gezellige december maand is aangebroken. Dit betekent dat iedereen al weer druk aan het nadenken is wat er deze kerst op tafel zal komen. Voor mensen die een dieet volgen om af te vallen, kan het bedenken van een verantwoord en toch lekker kerstmenu een hele uitdaging zijn.

Een veel gebruikte manier van afvallen is het beperken van koolhydraten in de voeding. Speciaal daarom is er een koolhydraat beperkt kerstmenu samengesteld, met lekkere en simpele recepten die weinig tijd in beslag zullen nemen. Eet smakelijk en fijne kerstdagen!

(Voor meer informatie over deze manier van afvallen kunt u contact opnemen via mail dieetadvies@ghz.nl)

Voorgerecht: Carpaccio

Ingrediënten voor 2 pers.: - 150 gram rundercarpaccio - 1 eetlepel  pesto - 20 pijnboompitten - 25 gram parmezaanse kaas - klein scheutje extra vierge olijfolie - pepermolen

Bereiding: 1. Verdeel mooi plat op ieder bord 75 gram rundercarpaccio. 2. Verdeel de eetlepel pesto over beide borden over de carpaccio. 3. Bak de pijnboompitten kort in de koekenpan (zonder boter of olie) tot ze lichtbruin zijn. 4. Verdeel ook de pitjes over de twee borden. 5. Sprenkel wat druppels olijfolie over beide borden. 6. Rasp de Parmezaanse kaas en verdeel ook deze over de borden. 7. Breng verder op smaak met grove peper naar wens.
Koolhydraten per persoon: 1.5 gram

Tussengerecht: Romig witlofsoepje met uitgebakken chorizo

Ingrediënten voor 4 pers.: - kippenbouillonblokje - blokje roomboter - 5 ml witte wijn - 1 stronkje witlof - 1 sjalotje - druppeltjes tabasco naar smaak - snufje peper, paprika poeder - 30 ml kookroom - bieslook - 50 gram chorizo    

Bereiding: 1. Zet 1 liter water op. Als deze kookt voeg dan het blokje kippenbouillon toe, zacht laten pruttelen. 2. Snij het sjalotje fijn en fruit deze in het blokje roomboter in een koekenpan.  Blus dit af met de witte wijn. 3. Was het stronkje witlof schoon en snij deze in fijne reepjes. Fruit ook de witlof met de uitjes mee. 4. Voeg nu aan de ui en witlof de room, tabasco en het paprikapoeder toe. Laat dit rustig inkoken. 5. Voeg nu de inhoud van de koekenpan toe aan de bouillon. Evt. extra op smaak brengen met peper/kruiden. 6. Snij de chorizo in mini dobbelsteentjes en bak deze uit in een koekenpan zonder vet. 7. Snij ondertussen de bieslook heel fijn. 8. Schep de soep in een diep bord en strooi er per bord wat uitgebakken chorizo en bieslook overheen.

Koolhydraten per persoon: 2 gram

Hoofdgerecht: Op de huid gebakken kabeljauwfilet met een mousseline van wortel, haricots verts en een zachte mosterdsaus

Ingrediënten voor 2 pers.: - 2 stukjes kabeljauw van 100 gram per stuk - blokje roomboter /olijfolie - 150 gram wortels - 200 gram haricots verts - 1 sjalotje - 1 teentje knoflook - 5 ml witte wijn - 40 ml kookroom - 1 eetlepel grove mosterd - zout - peper

Bereiding: 1. Was de wortels, schil ze schoon en doe ze in een pan met water. Kook deze tot ze goed gaar zijn. 2. Schil het sjalotje en snij deze zeer fijn, schil de knoflook en pers deze. 3. Laat de stukken kabeljauw op temperatuur komen en breng deze naar wens op smaak met zout en peper. 4. Maak de haricots verts schoon en was deze, breng ze kort aan de kook tot ze bijna beetgaar zijn en giet deze daarna af. 5. Doe een scheutje olijfolie in een steelpannetje op zacht vuur en fruit hier de sjalotjes in. Blus deze af wanneer ze glazig zijn met witte wijn.  6. Voeg daarna de kookroom en mosterd toe en laat dit zachtjes inkoken. Zet deze daarna op laag vuur, evt. met stoofpit eronder. (Om de saus dunner te maken kan er een scheutje melk aan worden toegevoegd.) 7. Giet de gare wortels af en pureer deze met de staafmixer. Voeg hier druppelsgewijs wat olijfolie aan toe tot het een zalfige puree/ mousseline is. Houd deze warm in een pan op laag vuur. 8. Doe het blokje roomboter/olijfolie  in de pan. Als deze gesmolten is leg je, de kabeljauw op de huid in de pan op middelmatig vuur. Na 4 min. draai je hem op en dan laat je hem nog 2-3 min. bakken. 9. Wok ondertussen, in een drupje olijfolie, de knoflook gaar. Wok daarna de eetgare haricots verts 2 min. worden mee. Breng op smaak met peper en evt. zout. 10. Nu kan het bord worden opgemaakt. Maak vier toefjes met mousseline, bijvoorbeeld in elke hoek van het bord. Maak een  bedje van harricots verts en leg hierboven op de vis met de huid naar boven dan blijft deze krokant (de huid kan gegeten worden). Sprenkel  vervolgens naar smaak de saus over de haricots verts en het bord.
Koolhydraten per persoon: 8.9 gram

Nagerecht: Chocolademousse met roodfruit

Ingrediënten voor 2 pers.: - 150 gram ongeklopte slagroom - ½ tot 1 theelepel zoetstof (Bijv. ''Stevia'' van Surkin+). Voeg dit naar smaak toe begin met ½ theelepel en maak zoeter naar smaak - 1 ruime eetlepel cacao - 30 gram mascarpone - 50 gram frambozen - 50 gram aardbeien   

Bereiding: 1. Klop de slagroom met de zoetstof stijf. 2. Meng de mascarpone en cacao goed door elkaar met een lepel. 3. Voeg de slagroom bij het mascarpone mengsel en meng dit goed. 4. Evt. naar smaak nog een kleine hoeveelheid extra zoetstof toevoegen. 5. Snij de aardbeien in kleine stukjes. 6. Schep de mousse in schaaltjes en verdeel hier de aardbeien overheen. 7. Zet de schaaltjes in de koelkast en laat ze minimaal 4 uur opstijven. 8. Pureer de frambozen met een staafmixer en druppel net voor het opdienen wat van de frambozensaus over de mousse.

Koolhydraten per persoon : 5.4 gram     

Afspraak maken diëtist

Wilt u hier meer informatie over? Maak dan een afspraak via dieetadvies@ghz.nl of bel (0182) 50 50 05.

Renee van den Akker, diëtist

R. Van Den Akker Dietiste
Over de auteur
R. van den Akker
Renée van den Akker is sinds oktober 2014 werkzaam als diëtist in het Groene Hart Ziekenhuis en heeft hiervoor de opleiding Voeding en Diëtetiek gevolgd aan de Haagse Hoge School. Zij werkt met veel plezier zowel klinisch als poliklinisch in het Groene Hart Ziekenhuis. Als Bourgondisch mens staat hierbij lekker eten en smaak centraal, dat leest u ook in haar blogs.
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.