Ik wil gebruikmaken van:

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook  informatie over het HIP.

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.
Op onze website vindt u ook informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van Babybeeld gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan.
Op onze website vindt u ook informatie over Babybeeld

Om gebruik te maken van 'Mijn GHZ vragen' wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook informatie over Mijn GHZ vragen. 

Om gebruik te maken van onze sollicitatiewebsite wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar de sollicitatie-omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook informatie over de sollicitatieprocedure bij het GHZ. 

Appetizer -cucumber -cuisine -1059905 

Blog Maaltijdsalades

B. Vriend - Asscheman Dietiste
B. Vriend- Asscheman
03-05-2019

Kant-en-klaar maaltijdsalades als avondmaaltijd

Je hoeft maar een supermarkt in te lopen en je loopt er al tegenaan. De kant-en-klaar maaltijd(salades). Maar hoe gezond zijn deze maaltijdsalades eigenlijk? Wij vertellen waar je op moet letten bij de keuze van een maaltijdsalade.

Richtlijnen

Waar bestaat een avondmaaltijd uit volgens de richtlijnen:

  • Volkoren graanproducten (zilvervliesrijst/volkoren pasta)
  • Minimaal 150 gram groente
  • Een stukje vlees/vis/vleesvervanger (100 gram) óf meer dan 60 gram peulvruchten
  • Vloeibare bak-en-braad of olie
  • Maximaal 2 gram zout

Een avondmaaltijd voor een gezond persoon bevat ca. 400 - 700 kcal. Hoeveel kcal. er in een maaltijdsalade zitten, verschilt per salade. Op de verpakking kun je per 100 gram altijd de hoeveelheid kcal. vinden. Dit kun je vermenigvuldigen met de hoeveelheid die in de salade zit.

Een maaltijdsalade geitenkaas bevat per 100 gram 160 kcal. In de verpakking zit 450 gram. 160x4.5=720 kcal. Dit ligt iets boven de aanbevolen hoeveelheid kcal.

Groente

Per dag hebben we 250 gram groente nodig. De hoeveelheid groente in een maaltijdsalade varieert per salade. Op sommige maaltijdsalades staat voorop de verpakking hoeveel gram groente erin zit. De salade die hierboven genoemd werd bevat 115 gram groente. Dit ligt beneden de aanbeveling van minimaal 150 gram groente.

Volkoren en graanproducten

Bijna geen enkele maaltijdsalade bevat volkoren graanproducten. Fabrikanten maken veelal gebruik van witte rijst, pasta, couscous, gnocchi of noodles. Eventueel kun je zorgen dat er zilvervliesrijst/volkoren pasta in huis is en je dit zelf aan de maaltijdsalade toevoegt, maar dan is het uiteraard een minder "gemakkelijke" keuze. In de salade zoals eerder beschreven is gebruik gemaakt van Gnochetti.

Zout

Nederlanders krijgen gemiddeld per dag 9 gram zout binnen. De aanbeveling voor de hoeveelheid zout ligt op minder dan 6 gram. Van het zout komt 80% uit de voeding en 20% wordt nog toegevoegd uit het zoutvaatje. Om rond die 6 gram uit te komen, zou de avondmaaltijd ongeveer 2 gram zout mogen bevatten. Achter op de verpakking staat altijd beschreven hoeveel zout er in een maaltijdsalade zit.

De maaltijdsalade geitenkaas bevat per 100 gram 0,3 gram zout. In een hele salade zit dan 1,35 gram zout. Dit valt binnen de hoeveelheid van 2 gram.

Conclusie

Het is dus goed opletten wat voor maaltijdsalade je besluit mee te nemen. De meeste voldoen niet aan alle criteria voor een avondmaaltijd. Laat je dus niet verleiden door de naam van een salade, maar check altijd de verpakking. De beste keuze blijft om zelf een salade te maken en deze mee te nemen voor onderweg. Zorg voor volkoren graanproducten, daar kun je groente aan toevoegen. Denk aan de groente van het seizoen. Voeg daar wat peulvruchten, noten, vis/vlees aan toe. Maak op smaak met wat kruiden en een dressing van bijvoorbeeld olijfolie, azijn en kruiden. Daar kun je eventueel mosterd, yoghurt etc.aan toe voegen voor variatie.

Als je criteria kent, kun je deze ook toepassen op kant-en-klaar maaltijden. Hiervoor geldt precies hetzelfde. Je zult merken dat er dan vaak meer zout en minder groente inzit dan je verwacht.

Voor meer informatie over een gezonde avondmaaltijd kun je kijken op: www.voedingscentrum.nl. Óf wil je graag hulp bij het maken van gezondere keuzes, maak dan gerust een afspraak. Tel: (0182)-505005.

B. Vriend - Asscheman Dietiste
Over de auteur
B. Vriend- Asscheman
Bianca Vriend- Asscheman werkt sinds juli 2010 in het Groene Hart Ziekenhuis als diëtist. Ze vindt het een uitdaging om samen met de patiënt op zoek te gaan naar een voeding die past bij de levensstijl. Natuurlijk is kwantiteit van leven belangrijk, maar ook vooral kwaliteit van leven! Ze gaat dus altijd samen met de patiënt op zoek naar wat het beste bij hem/haar past.
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.