Ik wil gebruikmaken van:

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.Op onze website vindt u ook  informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze verwijzerswebsite vindt u ook  informatie over het HIP.

Om gebruik te maken van onze sollicitatiewebsite wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar de sollicitatie-omgeving te gaan. Op onze werkenbijghz.nl website vindt u ook informatie over de sollicitatieprocedure bij het GHZ. 

 
Zout 

Blog Minder zout gebruiken. Hoe doe je dat?

B. IJspeert Dietiste
B. IJspeert
12-03-2020

Meer dan 85% van de Nederlanders eet te veel zout. Vaak zeggen mensen: "maar ik gebruik helemaal geen zout". Ook als je zelf geen zout toevoegt, krijg je toch zout binnen. Gekochte voedingsmiddelen bevatten maar liefst 80% van onze dagelijkse zoutinname. Dat betekent dat slechts 20% uit ons eigen zoutvaatje komt tijdens het koken of aan tafel. De voornaamste zoute boosdoeners zijn smaakmakers, zoals kruidenmixen en bouillon en kant-en-klaar-producten als pastasaus en soep.

Lekker eten vol met smaak en met minder zout het kan!

1. Vervang zout door kruiden. Kruiden geven geur, kleur en smaak aan je gerecht. Mix en match kruiden en producten met de Kruidenwijzer. Alvast een paar ideeën: 

  • Gebruik voor je eitje gesnipperde bieslook, in plaats van zout.
  • Kruid aardappelen met komijn en frisse koriander.
  • Kook je rijst eens met steranijs en kardemon.
  • Of ervaar hoe lekker bloemkool is met kerrie en venkelzaad.

2. Neem, als je kant-en-klaar kruidenmixen wilt gebruiken, diegene zonder toegevoegd zout. Bijvoorbeeld de kruidenmixen van Jonnie Boer. 

3. Gebruik koffie als smaakmaker. Wat koffie tot één van de "best bewaarde geheime ingrediënten" van oma's keuken maakt?

  • Koffie versterkt (hartige) smaken waardoor minder zout gebruikt kan worden. 
  • Koffie karamelliseert het oppervlak van hetgeen je kookt, waardoor sappen beter bewaard blijven
  • Koffie creëert een subtiele geroosterde smaak.

 Eet lekker en gezond!

B. IJspeert Dietiste
Over de auteur
B. IJspeert
Beracha IJspeert werkt sinds 2008 als diëtist in het Groene Hart ziekenhuis. Haar specialisaties zijn verminderde nierfunctie, dialyse, diabetes, afdeling longgeneeskunde en de interne afdeling. Ze vindt het belangrijk dat voedingsadvies ook thuis toepasbaar is!
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.