Ik wil gebruikmaken van:

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.
Op onze website vindt u ook informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze verwijzerswebsite vindt u ook  informatie over het HIP.

Om gebruik te maken van onze sollicitatiewebsite wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar de sollicitatie-omgeving te gaan. Op onze werkenbijghz.nl website vindt u ook informatie over de sollicitatieprocedure bij het GHZ. 

Salade 

Blog Schijf van Vijf

H. Van Beek Kouwenberg Dietiste
H. van Beek-Kouwenberg
22-04-2016

U hebt het vast in het nieuws meekregen. Onlangs is de nieuwe schijf van vijf gepresenteerd. Door de jaren heen heeft deze schijf al meerdere metamorfoses gehad. Resultaten van onderzoeken met de nieuwste voedingsinzichten en gezondheidsaspecten zijn gebundeld in de schijf.

De basis van de schijf van vijf zijn de richtlijnen van de Gezondheidsraad 2015. Deze richtlijn is gebaseerd op wereldwijde literatuur ter voorkoming van de 10 meest voorkomende ziektes. Daarnaast is er in deze richtlijn op gelet dat tekorten aan bepaalde voedingsstoffen worden voorkomen, zoals vitamine A en jodium. De schijf werd in 1953 geïntroduceerd door voorlichtingsbureau voor de voeding in Nederland.

Uiterlijk is er niet veel veranderd de nieuwe schijf heeft nog steeds vijf vakken. Wel is er binnen de schijven veel veranderd. In de nieuwe schijf staan alleen producten die hoogste gezondsheidswinst opleveren. Bijvoorbeeld geen bewerkt vlees, maar ander vlees mag met beperking wel.

De groene schijf
De groene schijf staat voor groente en fruit; Varieer tussen het (seizoens-)aanbod van groente en fruit om zo het risico op coronaire hartziekten, beroerte, diabetes type 2, darmkanker en longkanker te verlagen. Volwassenen krijgen het advies om 250 gram groente en 2 porties fruit per dag te eten.

De gele schijf
Daarna volgt de gele schijf voor smeer- en bereidingsvetten. Dit levert onder andere in vet oplosbare vitamines. Wanneer je producten met verzadigde vetten vervangt voor producten met meer onverzadigde vetten, wordt de kans op hart- en vaatziekten verlaagd.

De roze schijf
De roze schijf volgt daarop en bevat eiwitrijke producten zoals zuivel, noten, vis, vlees, ei en peulvruchten (bijv. linzen, kikkererwten, bruine bonen). Deze producten leveren een belangrijke bijdrage aan de inname van vitamine B12, eiwit en ijzer. Zuivel, maar specifiek ook melk en yoghurt verlagen het risico op darmkanker en diabetes type 2.

De oranje schijf
Volkoren graanproducten zoals volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst volgen in de oranje schijf. Dit levert onder andere vezels, eiwitten, B-vitamines en ijzer en kunnen bij voldoende gebruik het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker verlagen.

De blauwe schijf
De schijf is rond met het blauwe vak wat staat voor vocht. Drink verschillende soorten vocht zonder suiker, zoals thee en water. Extra aandacht is er voor 3 koppen groene of zwarte thee per dag. Deze verlagen elk afzonderlijk de bloeddruk en verkleinen het risico op een beroerte. Dit komt door flavonoïden en tannine. Flavonoïden zitten vooral in plantaardige producten, zoals groente en fruit, maar dus ook groene en zwarte thee. De hoeveelheid tannine in thee is sterk afhankelijk van hoelang je de thee laat trekken, de eerste 2-3 minuten lossen vooral de smaak en geurstoffen op, pas daarna de tannine. Thee kan natuurlijk nooit groente en fruit vervangen vanwege de vezels en vitamines die daar inzitten, maar draagt dus wel bij aan gezondheidswinst en is een lekkere kcal-vrije dorstlesser.

Een aantal praktische tips

Denk eens aan plakjes komkommer op brood of restjes groente door de omelet.
Gebruik een vloeibaar bak- en braadproduct bij het bereiden van vlees of vis.
Zet elke week peulvruchten op het menu ipv vlees.
Eet elke week 1x keer vis.
Neem eens yoghurt met fruit of een handje noten tussendoor of bij het ontbijt.
Vervang je witte rijst of pasta door een volkoren variant.
Voeg eens wat groente of fruit toe aan je water; je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan sinaasappel, limoen, komkommer of frambozen.

Over de schijf van vijf is natuurlijk nog veel meer te vertellen.. we hebben het bijvoorbeeld nog niet eens gehad over rood vlees, alcohol en aardappelen. Als u meer informatie wilt over wat de nieuwe schijf van vijf voor u persoonlijk betekent, bent u van harte welkom op onze polikliniek! Krijgt u gelijk een lekker kopje thee van ons.

Voor meer informatie en begeleiding op maat kunt u een afspraak maken via dieetadvies@ghz.nl of bel (0182) 50 50 05.

H. Van Beek Kouwenberg Dietiste
Over de auteur
H. van Beek-Kouwenberg
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.