Ik wil gebruikmaken van:

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook  informatie over het HIP.

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.
Op onze website vindt u ook informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van Babybeeld gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan.
Op onze website vindt u ook informatie over Babybeeld

Om gebruik te maken van onze sollicitatiewebsite wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar de sollicitatie-omgeving te gaan. Op onze werkenbijghz.nl website vindt u ook informatie over de sollicitatieprocedure bij het GHZ. 

Asparagus -bundle -close -up -351679 

Blog Vezels

V. Van  Oosten Dietiste
V. van Oosten
28-03-2019

Voedingsvezels (vezels) zijn belangrijk voor de gezondheid. Het is een verzamelnaam voor een diverse groep koolhydraten die niet door onze darmen worden verteerd of opgenomen. Dat betekent dat ons lichaam vezels niet als voedingstof in het bloed opneemt, maar dat ze onverteerd in de dikke darm belanden. Daar nemen ze vocht op waardoor ze opzwellen en dit zorgt voor het verbeteren van de stoelgang, maar ook voor langere verzadiging. Dit kan weer een gunstig effect hebben op het behoud of bereiken van een gezond gewicht. Als laatste wordt het eten van voldoende vezels ook in verband gebracht met een lager risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.

Genoeg redenen om deze vezels voldoende binnen te krijgen, maar hoe?

Tips:

  • Vervang wit brood voor volkoren varianten
  • Neemt zilvervliesrijst in plaatst van witte rijst
  • Vervang witte pasta voor volkoren pasta
  • Neem 2 stuks (ongeschild) fruit per dag
  • Eet 250 gram groenten per dag. Ook rauwkost valt hieronder, dus bij de lunch wat extra rauwkost zorgt dat deze 250 gram beter gehaald wordt
  • Eet 1x per week peulvruchten (bruine bonen, kidneybonen, linzen etc)
  • Neem dagelijks 1 handje ongezouten noten.

Wist je dat?

  • Per dag heeft een volwassenen 30-40 gram vezels nodig. 1 volkoren boterham levert 2,3 gram vezels en 1 appel levert 2,7 gram vezels
  • Gewone pasta per 1 portie zo'n 2,3 gram vezels levert en volkoren pasta het dubbele, namelijk 5,2 gram!
  • Vezels binden het vocht en dit houdt de ontlasting soepel. Probeer daarom 1,5-2 liter per dag te drinken. Dus eet je meer vezels? Drink voldoende!
  • Vruchtensap bevat helaas veel minder vezels dan dat een stuk fruit levert. Een glas van 200 ml bevat slechts 0,4 gram vezels. Om voldoende vezels binnen te krijgen, is dit dus helaas geen goede vervanging van fruit.

We helpen je graag!

Wil je hier graag mee aan de slag? Dat kan! Voor meer informatie en begeleiding op maat kun je een afspraak maken via  dieetadvies@ghz.nl of bel (0182) 50 50 05. 

V. Van  Oosten Dietiste
Over de auteur
V. van Oosten
Vera van Oosten werkt sinds december 2015 als dietist in het GHZ. Zij werkt zowel klinisch als poliklinisch in het Groene Hart Ziekenhuis en vooral die afwisseling is wat haar werk zo leuk maakt. Hierdoor is er veel wisseling in ziektebeelden en dit maakt dat geen dag hetzelfde is.
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.