Ik wil gebruikmaken van:

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook  informatie over het HIP.

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.
Op onze website vindt u ook informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van Babybeeld gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan.
Op onze website vindt u ook informatie over Babybeeld

Om gebruik te maken van 'Mijn GHZ vragen' wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook informatie over Mijn GHZ vragen. 

Om gebruik te maken van onze sollicitatiewebsite wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar de sollicitatie-omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook informatie over de sollicitatieprocedure bij het GHZ. 

Glas Water 

Blog Warm weer

Terwijl ik hier met redelijke temperatuur aan het werk ben, is het buiten nog steeds lekker warm. Tijd voor wat tips over wat je beter wel en niet kunt doen met dit warme weer.

Het RIVM heeft vorige week het nationaal hitteplan in werking gesteld. Hierin staan allerlei adviezen om deze warme dagen goed door te komen. Vooral ouderen, mensen met een chronische ziekte en mensen met overgewicht hebben een groter gezondheidsrisico. Het is daarom belangrijk om goed voor elkaar te zorgen en elkaar in de gaten te houden.
Naast de tips om je goed in te smeren, tussen 12.00 uur en 16.00 uur niet in de zon te gaan, de woning koel te houden en je niet te warm aan te kleden, is voldoende drinken ook erg belangrijk.

Maar wat is dan voldoende drinken?

Probeer minimaal 2 liter vocht op een dag binnen te krijgen. Hoe kun je die 2 liter halen?

1. Drink ieder uur 1 glas water bovenop wat je normaal drinkt. Geen dorst? Drink dan toch dat ene glas extra. Zet eventueel een wekker in de telefoon.
2. Zet een fles van 1 liter water neer welke aan het eind van de dag 2x leeg moet zijn. Ben je nou dat water zat en toe aan iets anders?! Voeg dan een schijfje citroen, een takje munt, wat gember of je favoriete fruit toe aan het water. Het water neemt deze smaak dan aan en geeft wat variatie op water zonder smaakje.
3. Een kopje bouillon kan ook gebruikt worden. De mineralen hierin helpen om je vochtbalans in het lichaam op peil te houden.
4. Alcoholhoudende dranken worden afgeraden, deze werken vocht afdrijvend, waardoor de kans om uit te drogen groter is. 

Hoe weet ik of ik werkelijk voldoende vocht binnen krijg?

Als je minder vaak moet plassen dan normaal, dan kan dit een teken zijn van te weinig vocht, maar houdt ook de kleur van je urine in de gaten. Wordt deze donkerder? Dan kun je wel een beetje extra drinken gebruiken.

Lekker eten met warm weer

Met dit warme meer heb ik vaak niet zoveel zin om te koken. Daarnaast neemt de eetlust met warme dagen ook wat af. Ik eet dan graag een (pasta)salade. Hieraan kun je toevoegen wat je zelf lekker vindt en oneindig variëren. Onderaan heb ik een recept toegevoegd.

Daarnaast is het belangrijk je eten goed koel te bewaren. Houd de houdbaarheidsdatum goed in de gaten. Een voedselvergiftiging is al geen pretje, laat staan met dit warme weer. Diarree zorgt ervoor dat je veel vocht verliest. Het lichaam is niet in staat vocht vast te houden en kan ook zorgen voor uitdroging.

Tenslotte, een ijsje op zijn tijd met dit weer kan natuurlijk ook en keep it calm!

Recept pastasalade

Wat heb je nodig (voor 2 personen):
- 150 gr. volkorenpasta
- 200 gr. gerookte kipfilet (in plaats van kip kun je hier ook vis aan toevoegen)
- 3 eetlepels pesto (in plaats van pesto kun je ook een andere dressing of kruidenkaas -philadelphia- toevoegen)
- 15 cherrytomaatjes
- 2 bosuitjes/lenteuitjes
- 2 flinke handen rucola
- zout en peper

Hoe maak je het:
Kook de pasta volgens de verpakking gaar. Snijd de cherrytomaatjes in vieren en snijd de bosui fijn. Vervolgens snijd je de kipfilet in blokjes/reepjes, wat je zelf het lekkerst vindt. Spoel de pasta na het koken kort af onder de koude kraan (of je kookt de pasta al eerder op de dag en laat dit afkoelen). Voeg de cherrytomaatjes, bosui, rucola, kip en pesto toe aan de pasta. Breng op smaak met peper en zout.

Eventueel kun je er ook wat spekjes in doen, dit geeft al een wat zoutere smaak aan de pasta, hierdoor hoef je minder zout toe te voegen.

(Laura van Beurden, diëtist)

Eet smakelijk!

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.