Ik wil gebruikmaken van:

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.
Op onze website vindt u ook informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze verwijzerswebsite vindt u ook  informatie over het HIP.

Om gebruik te maken van onze sollicitatiewebsite wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar de sollicitatie-omgeving te gaan. Op onze werkenbijghz.nl website vindt u ook informatie over de sollicitatieprocedure bij het GHZ. 

Zelfgemaakte Ijsthee 

Blog Wat kun je nog drinken

B. IJspeert Dietiste
B. IJspeert
27-06-2016

De zomer staat voor de deur en straks hopelijk meer warme en droge dagen. Juist dan is het belangrijk om voldoende te drinken. In de supermarkt is er volop keuze uit verschillende soorten limonade, frisdrank en sap.

Vanuit het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad is het advies om zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken en hieronder vallen juist die limonade, frisdank maar ook sap.

Frisdrank en limonade bestaan voornamelijk uit water (eventueel met koolzuur), suiker en smaakstoffen. De suiker levert calorieën (energie) op en daarnaast zijn de zuren slecht voor je gebit.

Sap lijkt vaak gezonder, maar bevat veel suiker (vruchtensuiker is voor het lichaam gewoon suiker), vergelijkbaar met frisdrank. Een glas appelsap of sinaasappelsap bevat net zoveel suiker als 7 suikerklontjes. Sap bevat naast suiker vitamines en soms wat vezels. De vitamines die erin zitten kun je beter binnen krijgen door het eten van 2 stuks fruit per dag zodat je gelijk meer vezels binnen krijgt. Light frisdrank wordt afgeraden. Dit bevat wel minder calorieën maar kan tanderosie veroorzaken

Wat zit er in een drankje?

 

Energie
Kcal/per glas 200ml

Suiker
gram per glas 200 ml

Suikerklontjes
per glas van 200 ml

Appelsap

92

22.8

9

Sinaasappelsap

88

18.2

7

Frisdrank

82

20.2

8

Frisdrank light

2

0.4

0

Dubbelfris

70

17.6

7

Dubbelfris light

28

6.8

2.7

Yoghurt drank

80

16.4

7

Water/thee/koffie

0

0

0

Bron: http://nevo-online.rivm.nl/

Wat kunnen we dan wel drinken?

Hier wat tips:

  • Voeg plakjes appel toe aan je water. In plaats van appel kan je natuurlijk van alles toevoegen, denk aan komkommer, citroen, sinaasappel, munt, frambozen, bosbessen.
  • Vries ijsblokjes in met daarin eetbare bloemen of fruit en voeg deze toe aan je glas water.
  • Koop een leuke beker of flesje om het water in mee te nemen.
  • Voor zowel kinderen als volwassen zijn er leuke en hippe bekers te vinden. Er zijn ook bekers waarin een speciale houder zit voor bijvoorbeeld plakjes appel.
  • Varieer in soorten thee. Zeker met behulp van losse thee kan je een eigen combinatie maken.
  • Maak je eigen ijsthee zonder suiker: laat 1 liter thee afkoelen en voeg er partjes citroen, sinaasappel, takjes munt en ijsblokjes aan toe.

Er zijn natuurlijk nog veel meer tips te verzinnen. Zoek maar eens op het internet en je komt de leukste recepten tegen! Succes en drink lekker!

B. IJspeert Dietiste
Over de auteur
B. IJspeert
Beracha IJspeert werkt sinds 2008 als diëtist in het Groene Hart ziekenhuis. Haar specialisaties zijn verminderde nierfunctie, dialyse, diabetes, afdeling longgeneeskunde en de interne afdeling. Ze vindt het belangrijk dat voedingsadvies ook thuis toepasbaar is!
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.