Ik wil gebruikmaken van:

Om van het GHZNetwerk gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen.
Op onze website vindt u ook informatie over inloggen op het GHZNetwerk.

Om van het Huisartsen Informatie Portaal gebruik te kunnen maken, wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar deze omgeving te gaan. Op onze website vindt u ook  informatie over het HIP.

Om gebruik te maken van onze sollicitatiewebsite wordt u naar een andere omgeving doorverwezen; klik op inloggen om direct naar de sollicitatie-omgeving te gaan. Op onze werkenbijghz.nl website vindt u ook informatie over de sollicitatieprocedure bij het GHZ. 

Weegschaal Meetlint Goede Voornemens 

Zomerblog Volhouden

B. Vriend - Asscheman Dietiste
B. Vriend- Asscheman
25-07-2016

Diëten is voor velen een uitdaging. Veel mensen beginnen vol goede moed aan een dieet maar na een aantal weken, als de kilo's er minder snel afgaan, wordt het volhouden elke dag een stukje lastiger. Een dieet volgen uit een boek waarin exact staat wat u moet eten en drinken is een veel gebruikte methode om van de kilo's af te komen. Jammer genoeg is dit vaak óók een manier waarop u op een gegeven moment weer terug valt in oude patronen, omdat u niet heeft geleerd wat er in eerste instantie mis ging in het eigen voedingspatroon. Naast voeding is beweging onlosmakelijk verbonden met afvallen. De combinatie goede voeding en beweging moeten een nieuwe gewoonte worden om af te vallen en daarna een stabiel gewicht te houden.

10 tips om een echte volhouder te worden!

  1. Kies geen standaard dieet maar zoek naar iets dat bij u past en te combineren is met uw dagelijkse leven. De diëtist kan u hier goed mee op weg helpen.
  2. Stel realistische doelen: begin bijvoorbeeld met vijf kilo afvallen. Als dit gelukt is, stel dan een nieuw doel. Dit motiveert vaak om door te zetten.
  3. Vijf kilo is een hele prestatie! Beloon uzelf dan ook (bijvoorbeeld) met een leuk nieuw kledingstuk.
  4. Zorg voor gevarieerd eten, laat de verveling nooit toeslaan in het voedingspatroon. Verveling slaat vaak om in gemak en terugvallen in oude voedingsgewoonte.
  5. Gun uzelf één keer per week een moment om iets te nemen wat u heel lekker vindt en misschien niet gezond is en geniet daar dan ook echt van! Volgende week heeft u weer zo'n moment.
  6. Kies een sport waar u plezier aan beleeft. Een sport die u doet omdat het 'moet' is moeilijk vol te houden. Kies daarbij twee tot drie vaste sportdagen in de week en hou u daar ook aan! Plan je afspraken hier omheen.
  7. Plan meer dagelijkse beweging in: pak de trap, neem voor kleine afstanden de fiets of wandel naar plaats van bestemming. Of stap bijvoorbeeld een halte eerder uit als u met de bus gaat en loop het laatste stukje.
  8. Leer uzelf aan niet altijd gehoor te geven aan lekkere trek, neem een glas water. Hoe vaker u deze gevoelens weerstand kunt bieden, hoe minder last u er van krijgt.
  9. Maak een appgroep met mensen die het zelfde doel voor ogen hebben. Jullie kunnen elkaar motiveren en tips en recepten uitwisselen.
  10. Bent u eenmaal afgevallen en op gewicht dan komt misschien wel het moeilijkste: het gewicht stabiel houden. Maak afspraken met uzelf hoe u het gewicht stabiel gaat houden. Schrijf ze op en zorg dat ze in het zich hangen zodat u ze niet vergeet!

Afspraak maken?

Wilt u al een tijdje afvallen maar lukt dit nog niet helemaal? Kom dan eens langs bij de diëtist*) dan gaan we samen op zoek naar het juiste voedingspatroon! Een afspraak maken kan door te bellen naar tel.: (0182) 505005 of stuur een e-mail naar dieetadvies@ghz.nl.

*) De diëtist wordt voor drie uur vergoed vanuit het basispakket van uw zorgverzekering.

B. Vriend - Asscheman Dietiste
Over de auteur
B. Vriend- Asscheman
Bianca Vriend- Asscheman werkt sinds juli 2010 in het Groene Hart Ziekenhuis als diëtist. Ze vindt het een uitdaging om samen met de patiënt op zoek te gaan naar een voeding die past bij de levensstijl. Natuurlijk is kwantiteit van leven belangrijk, maar ook vooral kwaliteit van leven! Ze gaat dus altijd samen met de patiënt op zoek naar wat het beste bij hem/haar past.
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als u akkoord gaat met dit gebruik van cookies,  klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.