naar overzicht

Veelgestelde vragen over corona

Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen en antwoorden omtrent het coronavirus. 

Bekijk ook onze corona pagina

Polikliniek

  • Gaat mijn afspraak door?

    Alle controle-afspraken op de polikliniek worden waar mogelijk vervangen door telefonische afspraken. Patiënten voor wie dit geldt, worden hier van tevoren over gebeld. Wanneer u niet gebeld bent, gaat uw afspraak gewoon door. Twijfelt u of uw afspraak doorgaat? Dan kunt u zelf de polikliniek bellen.

    Patiënten en bezoekers met verkoudheidsklachten (zoals hoesten of kortademigheid), eventueel in combinatie met koorts (38 graden of hoger) worden nadrukkelijk verzocht het GHZ niet te bezoeken. Dit om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Mocht u twijfelen of denken dat u besmet bent met het nieuwe coronavirus, neem dan telefonisch contact op met uw huisarts. De huisarts adviseert u verder.

  • Ik heb een afspraak. Waar moet ik rekening mee houden?

    Alle patiënten ontvangen persoonlijk bericht over hun afspraak in het ziekenhuis. Als het mogelijk is, wordt de afspraak telefonisch of via beeldbellen gedaan. Maar wanneer uw arts het nodig vindt dat uw afspraak in het ziekenhuis doorgaat, kunt u het ziekenhuis veilig bezoeken. Ook kunt u langskomen voor bloedprikken of ander onderzoek op de polikliniek.

    Wij vragen u hierbij de volgende maatregelen na te leven:

    • Kom precies op tijd: niet te vroeg maar ook niet te laat;
    • Kom alleen naar uw afspraak. Als dit echt niet mogelijk is, mag er één begeleider mee. Kinderen mogen wel standaard 1 begeleider mee;
    • Neem geen kinderen mee naar uw afspraak;
    • Draag in ons ziekenhuis een mondkapje. Deze krijgt u van ons bij de hoofdingang;
    • Desinfecteer uw handen bij aankomst en vertrek in het ziekenhuis;
    • Ga na uw afspraak zo snel mogelijk naar huis;

    In het GHZ gelden verder de algemene hygiëneregels als handen desinfecteren, geen handen schudden en 1,5 meter afstand houden tenzij het voor het verlenen van zorg nodig is om dichter bij elkaar in de buurt te komen.

    Belangrijk! Om patiënten met het coronavirus en patiënten zonder het coronavirus tegelijkertijd veilig te kunnen behandelen, screenen we patiënten en bezoekers op klachten voordat zij het ziekenhuis betreden. Wij vragen u 24 uur voor uw afspraak om een corona vragenlijst in te vullen. Deze vindt u op onze pagina over 'Veilig op bezoek'. 

  • Moet ik in het GHZ een mondkapje dragen?

    Ja. U krijgt van ons een mondkapje bij de hoofdingang. Als u geen mondkapje kunt of wilt dragen vanwege benauwdheidsklachten, kunt u het beste vooraf contact opnemen met uw behandelend arts en uw afspraak omzetten naar een telefonisch consult. 

  • Klopt het dat ik in het ziekenhuis niet mijn eigen mondkapje mag dragen, maar verplicht ben om een mondkapje van het ziekenhuis te dragen?

    Dat klopt. Alle patiënten en bezoekers krijgen bij de ingang van ons ziekenhuis een mondkapje en we vragen je om dat mondkapje te dragen. Deze chirurgische mondkapjes  (type IIR) bieden bescherming tegen verspreiding van het coronavirus. Bij eigen mondkapjes kunnen we dat niet met zekerheid zeggen.  

  • Mag ik iemand meenemen naar mijn afspraak?

    Patiënten op de polikliniek komen, als het kan, alleen naar de afspraak. Is begeleiding noodzakelijk, dan mag er één persoon mee. Maar deze mag niet mee de spreekkamer in.

    Kinderen mogen maximaal één begeleider meenemen.

  • Waar kan ik terecht als ik me zorgen maak of vragen heb over een (uitgestelde) controle afspraak?

    In dit geval kunt u het beste contact opnemen met de afdeling. Zij kunnen u gerust stellen en specifiek over uw afspraak meer informatie geven. Klik hier voor een overzicht met telefoonnummers van specialismen in ons ziekenhuis.

  • Wanneer mag ik niet naar het ziekenhuis komen?

    Bezoekers met verkoudheidsklachten (zoals hoesten of kortademigheid), eventueel in combinatie met koorts (38 graden of hoger) worden nadrukkelijk verzocht het GHZ niet te bezoeken.

    Belangrijk! Om patiënten met het coronavirus en patiënten zonder het coronavirus tegelijkertijd veilig te kunnen behandelen, screenen we patiënten en bezoekers op klachten voordat zij het ziekenhuis betreden. Wij vragen u 24 uur voor uw afspraak een vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijst vindt u op onze pagina over 'Veilig op bezoek'.

  • Moeten medewerkers ook een mondkapje dragen?

    Ja, in de openbare ruimtes in het ziekenhuis is dit verplicht. Echter, achter en rondom de balie hoeven onze medewerkers geen mond-neus-masker te dragen. Zij werken hier achter een spatscherm. Indien ze in de centrale hal lopen, hanteert de medewerker de 1,5 meter afstand.

  • Ik heb een telefonisch consult gehad, maar op mijn factuur staat dat ik de polikliniek bezocht heb. Hoe zit dit?

    Om ervoor te zorgen dat u tijdens de Coronacrisis toch tijdig en veilig de zorg krijgt die u nodig heeft, wordt er veel zorg op afstand aangeboden. Het is mogelijk dat op uw factuur een polikliniekbezoek staat, terwijl u niet fysiek in het ziekenhuis bent geweest, maar er bijvoorbeeld een telefonisch consult heeft plaatsgevonden. Dit is conform landelijke wet- en regelgeving. De hoogte van uw factuur is hetzelfde voor een polibezoek als voor een consult op afstand. Het verzetten van een afspraak, uw contact met een verpleegkundige/secretaresse, of het inspreken van uw voicemail, wordt niet gezien als een polibezoek. Op onze pagina met veelgestelde vragen kunt u nog meer informatie over dit onderwerp vinden.

    Mocht u nog meer informatie over dit onderwerp willen, kunt u contact opnemen met onze Debiteuren afdeling via (0182) 50 52 24 ma. t/m vr. 9.00 - 12.00 uur of debiteuren@ghz.nl.

  • Staat het antwoord op uw vraag er niet bij?

    Stel ons dan een vraag via het vragenformulier. 

    Let op: via dit formulier kunnen wij geen antwoord geven op medische vragen.

Operaties en onderzoeken

  • Gaat mijn geplande operatie of onderzoek door?

    Alle patiënten ontvangen persoonlijk bericht over hun (opnieuw) ingeplande opname, onderzoek, behandeling of operatie. Onze artsen zijn op dit moment bezig om zorgvuldig te beoordelen welke uitgestelde zorg als eerste geboden moet en kan worden. Hiervoor maken we gebruik van de landelijke richtlijnen, maar de arts houdt ook rekening met individuele omstandigheden.

    Het inplannen van alle uitgestelde zorg blijft maatwerk, waarbij wij er alles aan doen om patiënten zo snel mogelijk de zorg te bieden die zij nodig hebben. Bent u in afwachting van een opname of afspraak en veranderen of verergeren uw klachten? Wacht dan niet en neem contact op met uw behandelend arts voor overleg.

  • Ik heb een operatie of onderzoek. Waar moet ik rekening mee houden?

    Komt u naar het ziekenhuis, dan vragen wij u om de volgende maatregelen na te leven:

    • Kom precies op tijd: niet te vroeg maar ook niet te laat;
    • Kom alleen naar uw afspraak. Als dit echt niet mogelijk is, mag er één begeleider mee. Kinderen mogen wel standaard 1 begeleider mee;
    • Neem geen kinderen mee naar uw afspraak;
    • Draag in ons ziekenhuis een mondkapje. Deze krijgt u van ons bij de hoofdingang;
    • Desinfecteer uw handen bij aankomst en vertrek in het ziekenhuis;
    • Ga na uw afspraak zo snel mogelijk naar huis;

    In het GHZ gelden verder de algemene hygiëneregels als handen desinfecteren, geen handen schudden en 1,5 meter afstand houden tenzij het voor het verlenen van zorg nodig is om dichter bij elkaar in de buurt te komen.

    Belangrijk! Om patiënten met het coronavirus en patiënten zonder het coronavirus tegelijkertijd veilig te kunnen behandelen, screenen we patiënten en bezoekers op klachten voordat zij het ziekenhuis betreden. Wij vragen u 24 uur voor uw afspraak om een corona vragenlijst in te vullen. Deze vindt u op onze pagina over 'Veilig op bezoek'.

  • Moet ik in het GHZ een mondkapje dragen?

    Ja. U krijgt van ons een mondkapje bij de hoofdingang. Als u geen mondkapje kunt of wilt dragen vanwege benauwdheidsklachten, kunt u het beste vooraf contact opnemen met uw behandelend arts en uw afspraak omzetten naar een telefonisch consult. 

  • Mag ik iemand meenemen naar mijn afspraak?

    Patiënten op de polikliniek komen, als het kan, alleen naar de afspraak. Is begeleiding noodzakelijk, dan mag er één persoon mee. Maar deze mag niet mee de spreekkamer in.

    Kinderen mogen maximaal één begeleider meenemen.

  • Wanneer mag ik niet naar het ziekenhuis komen?

    Bezoekers met verkoudheidsklachten (zoals hoesten of kortademigheid), eventueel in combinatie met koorts (38 graden of hoger) worden nadrukkelijk verzocht het GHZ niet te bezoeken.

    Belangrijk! Om patiënten met het coronavirus en patiënten zonder het coronavirus tegelijkertijd veilig te kunnen behandelen, screenen we patiënten en bezoekers op klachten voordat zij het ziekenhuis betreden. Wij vragen u 24 uur voor uw afspraak een vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijst vindt u op onze pagina over 'Veilig op bezoek'.

  • Moeten medewerkers ook een mondkapje dragen?

    Ja, in de openbare ruimtes in het ziekenhuis is dit verplicht. Echter, achter en rondom de balie hoeven onze medewerkers geen mond-neus-masker te dragen. Zij werken hier achter een spatscherm. Indien ze in de centrale hal lopen, hanteert de medewerker de 1,5 meter afstand.

  • Staat het antwoord op uw vraag er niet bij?

    Stel ons dan een vraag via het vragenformulier. 

    Let op: via dit formulier kunnen wij geen antwoord geven op medische vragen.

Bezoekers

  • Kan ik een patiënt in het GHZ bezoeken?

    Het leveren van goede zorg is onze eerste prioriteit. Om patiënten en medewerkers te beschermen tegen het nieuwe coronavirus (COVID-19) is het voor bezoekers verplicht om in het gehele ziekenhuis een mondkapje te dragen. Deze krijgt u van ons bij de hoofdingang. Daarnaast ontvangen we zo min mogelijk bezoekers in het GHZ. Dit betekent:

    • Bezoektijden zijn aangepast naar:
                  - Maandag t/m zondag (inclusief feestdagen): 18.00 - 20.00 uur.
    • Op sommige afdelingen, bijvoorbeeld op de Corona verpleegafdeling,  Corona IC, IC, Kindergeneeskunde en het Vrouw-Kind Centrum, gelden aangepaste bezoekregelingen. De verpleegkundige informeert u hierover.
    • Opgenomen patiënten mogen maximaal één bezoeker per dag ontvangen;
    • Patiënten op de SEH mogen maximaal één begeleider meenemen;
    • Patiënten op de polikliniek komen, als het kan, alleen naar de afspraak. Is begeleiding noodzakelijk, dan gaat de begeleider niet mee de spreekkamer in.

    Bezoekers met verkoudheidsklachten (zoals hoesten of kortademigheid), eventueel in combinatie met koorts (38 graden of hoger) worden nadrukkelijk verzocht het GHZ niet te bezoeken.

    Belangrijk! Om patiënten met het coronavirus en patiënten zonder het coronavirus tegelijkertijd veilig te kunnen behandelen, screenen we patiënten en bezoekers op klachten voordat zij het ziekenhuis betreden. Wij vragen u 24 uur voor uw afspraak om een corona vragenlijst in te vullen. Deze vindt u op onze pagina over 'Veilig op bezoek'.

    Wij hopen op uw begrip voor deze maatregelen. Alleen zo kunnen wij u en onze medewekers beschermen tegen besmetting met het coronavirus.

  • Hoeveel bezoekers mag een patiënt ontvangen?

    Het leveren van goede zorg is onze eerste prioriteit. Om patiënten en medewerkers te beschermen tegen het nieuwe coronavirus (COVID-19) is het voor bezoekers verplicht om in het gehele ziekenhuis een mondkapje te dragen. Deze krijgt u van ons bij de hoofdingang. Daarnaast ontvangen we zo min mogelijk bezoekers in het GHZ. Dit betekent:

    Bezoektijden zijn aangepast naar:
    Maandag t/m zondag (inclusief feestdagen) : 18.00 - 20.00 uur;

    Op sommige afdelingen, bijvoorbeeld op de Corona verpleegafdeling,  Corona ICIC, Kindergeneeskunde en het Vrouw-Kind Centrum, gelden aangepaste bezoekregelingen. De verpleegkundige informeert u hierover.

    Opgenomen patiënten mogen maximaal één bezoeker per dag ontvangen;
    Patiënten op de SEH mogen maximaal één begeleider meenemen;
    Patiënten op de polikliniek komen, als het kan, alleen naar de afspraak. Is begeleiding noodzakelijk, dan gaat de begeleider niet mee de spreekkamer in.

    Bezoekers met verkoudheidsklachten (zoals hoesten of kortademigheid), eventueel in combinatie met koorts (38 graden of hoger) worden nadrukkelijk verzocht het GHZ niet te bezoeken.

    Belangrijk! Om patiënten met het coronavirus en patiënten zonder het coronavirus tegelijkertijd veilig te kunnen behandelen, screenen we patiënten en bezoekers op klachten voordat zij het ziekenhuis betreden. Wij vragen u 24 uur voor uw afspraak om een corona vragenlijst in te vullen. Deze vindt u op onze pagina over 'Veilig op bezoek'.

    Wij hopen op uw begrip voor deze maatregelen. Alleen zo kunnen wij u en onze medewekers beschermen tegen besmetting met het coronavirus.

  • Wat zijn de bezoektijden?

    Onze bezoektijden zijn op dit moment:

    • Maandag t/m zondag (inclusief feestdagen): 18.00 - 20.00 uur;

    Op sommige afdelingen, bijvoorbeeld op de Corona verpleegafdeling, Corona ICIC, Kindergeneeskunde en het Vrouw-Kind Centrum, gelden aangepaste bezoekregelingen. De verpleegkundige informeert u hierover.

  • Moet ik in het GHZ een mondkapje dragen?

    Ja. U krijgt van ons een mondkapje bij de hoofdingang. Als u geen mondkapje kunt of wilt dragen vanwege benauwdheidsklachten, kunt u het beste vooraf contact opnemen met uw behandelend arts en uw afspraak omzetten naar een telefonisch consult. 

  • Klopt het dat ik in het ziekenhuis niet mijn eigen mondkapje mag dragen, maar verplicht ben om een mondkapje van het ziekenhuis te dragen?

    Dat klopt. Alle patiënten en bezoekers krijgen bij de ingang van ons ziekenhuis een mondkapje en we vragen je om dat mondkapje te dragen. Deze chirurgische mondkapjes  (type IIR) bieden bescherming tegen verspreiding van het coronavirus. Bij eigen mondkapjes kunnen we dat niet met zekerheid zeggen.  

  • Mijn naaste ligt in het GHZ. Loopt hij/zij nu een verhoogd risico op blootstelling aan het coronavirus?

    Nee, uw naaste loopt geen verhoogd risico op het het coronavirus. Het GHZ neemt alle mogelijke maatregelen om verspreiding te voorkomen. Hierdoor is er géén contact tussen patiënten die wel en niet besmet zijn met het coronavirus. 

  • Moeten medewerkers ook een mondkapje dragen?

    Ja, in de openbare ruimtes in het ziekenhuis is dit verplicht. Echter, achter en rondom de balie hoeven onze medewerkers geen mond-neus-masker te dragen. Zij werken hier achter een spatscherm. Indien ze in de centrale hal lopen, hanteert de medewerker de 1,5 meter afstand.

  • Staat het antwoord op uw vraag er niet bij?

    Stel ons dan een vraag via het vragenformulier. 

    Let op: via dit formulier kunnen wij geen antwoord geven op medische vragen.

Kosten en facturatie

  • Hoeveel kost mijn belconsult/videoconsult?

    Om ervoor te zorgen dat u tijdens de Coronacrisis toch tijdig en veilig de zorg krijgt die u nodig heeft, wordt er veel zorg op afstand aangeboden. Het is mogelijk dat op uw factuur een polikliniekbezoek staat, terwijl u niet fysiek in het ziekenhuis bent geweest, maar er bijvoorbeeld een telefonisch consult heeft plaatsgevonden. Dit is conform landelijke wet- en regelgeving. De hoogte van uw factuur is hetzelfde voor een polibezoek als voor een consult op afstand. Het verzetten van een afspraak, uw contact met een verpleegkundige/secretaresse, of het inspreken van uw voicemail, wordt niet gezien als een polibezoek. Op onze pagina met vragen over kosten en verzekeringen kunt u nog meer informatie over dit onderwerp vinden.

    Mocht u nog meer informatie over dit onderwerp willen, kunt u contact opnemen met onze Debiteuren afdeling via (0182) 50 52 24 ma. t/m vr. 9.00 - 12.00 uur of debiteuren@ghz.nl.

  • Ik betaal extra eigen risico omdat mijn behandeling werd uitgesteld vanwege corona. Hoe kan dat?

    Vanwege het coronavirus kan het voorkomen dat we uw vervolgafspraak, behandeling of operatie uitstellen. Hierdoor kan het gebeuren dat u eigen risico moet betalen in verschillende jaren. Dit komt door de manier waarop uw zorgverzekeraar het eigen risico berekent (Klik hier voor meer informatie over eigen risico betalen over een ander jaar dan u verwachtte). Ook kan het voorkomen dat uw behandeling gedurende het jaar door corona over een langere periode verspreid wordt waardoor meerdere DBC's gedeclareerd worden die ten laste komen voor uw eigen risico. Wij begrijpen dat dit voor u heel vervelend kan zijn. Het GHZ is echter verplicht om het beleid van het Ministerie van VWS, Zorgverzekeraars Nederland en de Nederlandse Zorgautoriteit te volgen. Dit betekent dat we ons moeten houden aan de afspraken die deze partijen hierover hebben gemaakt. Heeft u vragen over het eigen risico? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar

  • Staat het antwoord op uw vraag er niet bij?

    Stel ons dan een vraag via het vragenformulier. 

    Let op: via dit formulier kunnen wij geen antwoord geven op medische vragen.

Onze medewerkers

  • Welke extra (hygiëne) maatregelen treft het GHZ?

    Voorzorgsmaatregelen

    • Vul 24 uur voor komst naar het ziekenhuis onze vragenlijst in. Wanneer u klachten hebt die kunnen wijzen op een besmetting met het corona-virus, wordt uw afspraak verzet totdat u klachtenvrij zijn. 
    • Kom alleen naar uw afspraak. Als dit echt niet mogelijk is, mag er één begeleider mee. Kinderen mogen wel standaard 1 begeleider mee.
    • Zorg dat u maximaal 5 minuten van tevoren aanwezig bent.
    • Bij de ingang van het ziekenhuis vraagt een medewerker of u gezondheidsklachten heeft die passen bij corona. Volg hun instructies op.
    • Draag in ons ziekenhuis een mondkapje. Deze krijgt u van ons bij de hoofdingang.
    • In de wachtruimte zorgen onze maatregelen ervoor dat u voldoende afstand houdt tot anderen.
    • Ga na uw afspraak zo snel mogelijk naar huis, tenzij u aanvullende onderzoeken krijgt.

    Hygiëneafspraken
    Al deze maatregelen helpen het beste als we ons allemaal aan een paar belangrijke hygiëneafspraken houden:

    • Desinfecteer uw handen.
    • Hoest of nies in uw elleboog.
    • Houd altijd 1,5 meter afstand van elkaar.
    • Schud geen handen.
    • Draag in ons ziekenhuis een mondkapje. Deze krijgt u van ons bij de hoofdingang.

    Samen zorgen voor elkaars veiligheid
    We houden de behandeling van patiënten zonder corona en patiënten met corona zoveel mogelijk van elkaar gescheiden. Patiënten met corona liggen geïsoleerd op aparte kamers. Hiermee houden we de kans op verspreiding van corona zo klein mogelijk.

    • We zorgen ervoor dat er minder mensen dan normaal in ons ziekenhuis zijn. Daarom kunnen ook nu nog weinig mensen op bezoek komen en komt u alleen naar uw afspraak.
    • Onze medewerkers hebben niet altijd beschermende kleding aan of mondneusmaskers op. Zij dragen alleen beschermende middelen als dit is voorgeschreven. Wij hebben daar strikte regels voor.
    • Als een medewerker klachten heeft, dan blijft hij of zij thuis totdat de klachten over zijn of een corona-infectie is uitgesloten. De landelijke quarantaine regels gelden dus ook voor onze medewerkers.

    Samen zorgen we voor een veilige omgeving, voor u en onze medewerkers.

  • Moet ik in het GHZ een mondkapje dragen?

    Ja. U krijgt van ons een mondkapje bij de hoofdingang. Als u geen mondkapje kunt of wilt dragen vanwege benauwdheidsklachten, kunt u het beste vooraf contact opnemen met uw behandelend arts en uw afspraak omzetten naar een telefonisch consult. 

  • Moeten medewerkers ook een mondkapje dragen?

    Ja, in de openbare ruimtes in het ziekenhuis is dit verplicht. Echter, achter en rondom de balie hoeven onze medewerkers geen mond-neus-masker te dragen. Zij werken hier achter een spatscherm. Indien ze in de centrale hal lopen, hanteert de medewerker de 1,5 meter afstand.

  • Is er een aparte ingang voor coronapatiënten, patiënten met klachten en patiënten zonder klachten?

    Ja, patiënten met corona die in ons ziekenhuis moeten worden opgenomen, komen gescheiden van andere (spoed)patiënten binnen bij de SEH. Daar worden zij direct in isolatie verpleegd. Hierdoor komen ze niet in aanraking met patiënten zonder klachten.
    Polikliniek Patiënten wordt gevraagd voor komst naar het ziekenhuis een vragenlijst in te vullen. Wanneer zij klachten hebben die kunnen wijzen op een besmetting met het coronavirus, wordt hun afspraak verzet totdat zij klachtenvrij zijn.

    Bij de hoofdingang worden alle patiënten en bezoekers nogmaals bevraagd op klachten en krijgt iedereen een medisch mondneusmasker.

  • Is de afdeling met coronapatiënten gescheiden van andere patiënten in het ziekenhuis?

    Ja, patiënten die in ons ziekenhuis worden opgenomen en mogelijk of bewezen besmet zijn met het coronavirus, worden al bij binnenkomst gescheiden van andere patiënten en direct in strikte isolatie verpleegd. Dit gebeurt in speciale isolatiekamers, en sinds het aantal besmettingen weer sterk is toegenomen op een speciaal hiervoor ingerichte corona-verpleegafdeling. Hier worden de patiënten in cohort in isolatie verpleegd. 

  • Is er een aparte lift voor coronapatiënten (en personeel dat met hen werkt) en niet-coronapatiënten?

    Wanneer coronapatiënten in het ziekenhuis vervoerd moeten worden, gebeurt dit veilig en volgens strikt protocol. Zowel de patiënt als de medewerker dragen persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals speciale medische mondneusmaskers. Dit voorkomt dat het virus vrij kan komen tijdens het transport van patiënt. Daarbij geldt in het ziekenhuis natuurlijk ook de 1,5 maatregel, zodat ook besmetting door fysiek contact niet plaatsvindt. Het komt voor dat we voor het vervoer gebruik moeten maken van de lift, deze lift wordt niet gelijktijdig gebruikt door andere personen. Door de beschermende maatregelen komen er geen virusdeeltjes vrij in de lift.

  • Wat gebeurt er als een patiënt besmet blijkt te zijn met het coronavirus?

    Als een arts denkt dat de patiënt het coronavirus heeft, treedt er een protocol in werking. De betreffende patiënt wordt in een speciale isolatiekamer geplaatst. Zo kan hij/zij geen andere patiënten of bezoekers besmetten. Onze medewerkers zijn gewend om met patiënten met infectieziekten te werken en dragen dan beschermende kleding. Als de patiënt besmet blijkt te zijn, blijft hij/zij in isolatie. Het ziekenhuis richt zich op de zorg voor deze patiënt. De GGD onderzoekt welke mensen uit de directe omgeving van de patiënt mogelijk ook besmet zijn en neemt contact met hen op.

  • Worden alle besmette patiënten opgenomen in het ziekenhuis?

    Nee dat is niet nodig. Alleen zeer zieke patiënten worden opgenomen. De meeste mensen krijgen milde klachten en kunnen thuis uitzieken. Kijk voor meer informatie op de website van het RIVM.

  • Staat het antwoord op uw vraag er niet bij?

    Stel ons dan een vraag via het vragenformulier. 

    Let op: via dit formulier kunnen wij geen antwoord geven op medische vragen.

Corona-afdelingen en SEH

  • Kan ik naar de SpoedEisende Hulp (SEH) of naar de huisartsenpost komen?

    Voor een bezoek aan de HAP of SEH, belt u altijd eerst uw huisarts. In de avonduren en in het weekend belt u met de huisartsenpost. Dit geldt ook wanneer u denkt besmet te zijn met het coronavirus. Ga niet zomaar langs, om te voorkomen dat u andere mensen besmet. Patiënten op de polikliniek en SEH mogen maximaal één begeleider meenemen.

    Spoed-patiënten komen binnen bij de SEH. Al bij binnenkomst is een scheiding tussen patiënten mét covid-verdenking en andere patiënten.

  • Klopt het dat er speciale corona-afdelingen in het GHZ zijn?

    Ja dit klopt. Klik hieronder op de afdeling voor meer informatie.

    Corona Intensive Care
    Corona Verpleegafdeling

    Corona Nazorg Poli

  • Is de afdeling met coronapatiënten gescheiden van andere patiënten in het ziekenhuis?

    Ja, patiënten die in ons ziekenhuis worden opgenomen en mogelijk of bewezen besmet zijn met het coronavirus, worden al bij binnenkomst gescheiden van andere patiënten en direct in strikte isolatie verpleegd. Dit gebeurt in speciale isolatiekamers, en sinds het aantal besmettingen weer sterk is toegenomen op een speciaal hiervoor ingerichte corona-verpleegafdeling. Hier worden de patiënten in cohort in isolatie verpleegd. 

  • Staat het antwoord op uw vraag er niet bij?

    Stel ons dan een vraag via het vragenformulier. 

    Let op: via dit formulier kunnen wij geen antwoord geven op medische vragen.

Bloedafname

  • Kan ik bloed laten afnemen bij de polikliniek Bloedafname?

    Ja, het is mogelijk om bloed te laten afnemen bij de polikliniek Bloedafname in het GHZ. Het GHZ volgt hierbij de actuele, professionele richtlijnen van het RIVM.

  • Moet ik een afspraak maken om bloed te laten prikken?

    We raden u aan om online een afspraak te maken als u bloed wilt laten prikken. Dat kunt u drie maanden tot maximaal 1 uur van tevoren doen via bloedprikken.ghz.nl, afhankelijk van de nog beschikbare plekken. Het blijft mogelijk om zonder afspraak langs te komen. 

  • Neemt het GHZ voorzorgsmaatregelen bij het prikken van bloed?

    Ja, het GHZ neemt voorzorgsmaatregelen die in lijn zijn met de actuele landelijke richtlijnen van het RIVM. Voor verwijzing voor bloedafname screent uw huisarts of medisch specialist u op klachten. Bij klachten wordt u gevraagd zich 2 tot 4 dagen voor de bloedafname te laten testen bij de GGD (swabstraat). Daarnaast vragen we patiënten bij de hoofdingang van het GHZ, dus nog voor het prikken, nogmaals naar eventuele koorts- en of luchtwegklachten. Na elke patiënt desinfecteren onze medewerkers hun handen. Ook houden zij waar mogelijk 1,5 meter afstand van de patiënt of maken gebruik van een plexiglas scherm. Op de externe prikpunten in de regio worden geen bloedafnames verricht bij patiënten die verdacht worden van besmetting met COVID-19.

  • Waarom draagt degene die mij prikt geen masker, geen bril en (vaak) ook geen handschoenen?

    Dit lijkt misschien wat raar, maar alle extra maatregelen zijn al genomen vóórdat u arriveert bij de 'bloedafname'. Al voorafgaand aan hun bezoek vragen we alle patiënten naar klachten die kunnen duiden op een coronabesmetting.  Voor onze medewerkers geldt: wie klachten heeft, blijft thuis. Dus degene die u prikt is klachtenvrij en kan u niet besmetten. Een masker is dus niet nodig. Verder desinfecteren medewerkers altijd de handen vóór de bloedafname. Daarmee worden alle micro-organismen op de handen verwijderd, dus ook eventueel het coronavirus. Handschoenen zijn dan overbodig, want de handen zijn schoon.

  • Moet ik in het GHZ een mondkapje dragen?

    Ja. U krijgt van ons een mondkapje bij de hoofdingang. Als u geen mondkapje kunt of wilt dragen vanwege benauwdheidsklachten, kunt u het beste vooraf contact opnemen met uw behandelend arts en uw afspraak omzetten naar een telefonisch consult. 

  • Waarom draagt degene die mij prikt soms toch handschoenen?

    Dat heeft te maken met de manier van bloedprikken. Er bestaan namelijk verschillende methoden om bloed af te nemen. Per manier is bepaald of daarbij handschoenen nodig zijn. De medewerker die prikt, weet dat precies. En zo kan het dus toch gebeuren, dat degene die bloed afneemt handschoenen draagt. Maar met corona heeft dat niets te maken.

  • Er zijn berichten dat mensen die (nog) geen ziekteverschijnselen hebben, besmettelijk kunnen zijn. Klopt dat? En beschermt jullie procedure dan wel voldoende?

    Als je geen klachten hebt, of geen typische symptomen die bij een corona-besmetting horen (zoals hoesten en niezen), dan kan je het virus niet op die manier verspreiden. Met andere woorden: je zou dan iets anders moeten doen om het virus uit je luchtwegen te krijgen. Bijvoorbeeld met je handen aan je neus peuteren, met je hand je mond afvegen, et cetera. Daarna kan je het virus alleen overdragen als je met je 'vuile' handen iemand aanraakt. Juist om alle overdracht te voorkomen -ook van andere bacteriën en virussen- desinfecteren de medewerkers hun handen vóór contact met de patiënt. Zij dragen dus niets over via de handen (want gedesinfecteerd) en niet via de lucht (want ze hebben geen symptomen).

  • Wat gebeurt er als een patiënt bij binnenkomst klachten heeft, zoals hoesten of keelpijn?

    Patiënten met klachten melden zich bij de hoofdingang van het GHZ, krijgen daar een chirurgisch mondneusmasker op, worden gevraagd de handen te desinfecteren en worden door een getrainde begeleider van het ziekenhuis (runner) naar een aparte (wacht)kamer op de poli bloedafname gebracht. De runner informeert de bloedafname medewerker in verband met de extra te nemen beschermingsmaatregelen. Daarbij nemen we extra maatregelen. Onze medewerkers dragen in dit soort gevallen beschermende handschoenen, een masker en bril. Daarnaast vindt de bloedafname plaats achter een plexiglas scherm. De patiënt gaat na het onderzoek direct volgens de looproute, zo mogelijk onder begeleiding, weer naar buiten. Op de externe prikpunten in de regio worden geen bloedafnames verricht bij patiënten die verdacht worden van besmetting met COVID-19.

  • Kan ik nog aan huis geprikt worden?

    Ja, het aan het huis prikken gebeurt op medische indicatie en op aanvraag van de behandelend (huis)arts. Voor het prikken wordt aan de patiënt gevraagd of hij of zij koorts- of luchtwegklachten heeft. Patiënten met deze klachten worden niet geprikt, zij worden na overleg met de (huis)arts op een ander moment geprikt. De medewerker of verzorger desinfecteert na elke patiënt de handen en houdt waar mogelijk 1,5 meter afstand van de patiënt.

  • Ik heb koorts-, of luchtwegklachten, kom ik in aanmerking voor thuisprikken?

    Het aan het huis prikken gebeurt op medische indicatie en op aanvraag van de behandelend (huis)arts. Bij patiënten met koorts- of luchtwegklachten die ervan verdacht worden besmet te zijn met COVID-19 en patiënten met verminderde weerstand gelden speciale voorzorgsmaatregelen. Patiënten krijgen een chirurgisch masker op en moeten hun handen desinfecteren. De medewerker van de bloedafnamedienst draagt beschermende kleding en desinfecteert de handen.

    Patiënten waarbij corona is bewezen en waarbij toch bloed moet worden afgenomen, worden altijd thuisgeprikt. De aanvragend arts maakt hiervoor een afspraak en vermeldt dat het over een positieve patiënt gaat. 

  • Ik zou thuis geprikt worden, maar ik ben angstig. Wat nu?

    We kunnen ons voorstellen dat u, ondanks alle voorzorgsmaatregelen die wij nemen, het spannend vindt om thuis geprikt te worden in deze tijd. Als u bang bent omdat u tot de risicogroep behoort of twijfels heeft over de veiligheid bij het bloedprikken, neem dan contact op met uw (huis)arts.

  • Staat het antwoord op uw vraag er niet bij?

    Stel ons dan een vraag via het vragenformulier. 

    Let op: via dit formulier kunnen wij geen antwoord geven op medische vragen.

Zwangerschap

  • Is een zwangere vrouw meer vatbaar voor het coronavirus?

    Voor zover wij nu weten hebben zwangeren vrouwen niet meer risico om ziek te worden van het coronavirus, dan vrouwen die niet zwanger zijn. Ook pasgeborenen lijken geen verhoogd risico te lopen.

  • Kan de baby in de buik ziek worden tijdens de zwangerschap of bij de bevalling?

    Tot nu toe is er geen zwangere vrouw bekend bij wie de baby in de buik het coronavirus heeft gekregen van de moeder. Ook tijdens de bevalling is er tot nu toe geen baby ziek geworden van het coronavirus bij de moeder. Baby's in de buik en na de bevalling zijn onderzocht of zij het virus hebben. Het virus zat niet in het vruchtwater, niet in het bloed in de navelstreng, niet in de keel van de baby en niet in de borstvoeding. Wel kan een moeder die het coronavirus heeft, haar baby besmetten na de bevalling. Bijvoorbeeld als zij haar baby knuffelt. Het is dan belangrijk om de hygiënemaatregelen op te volgen die het verspreiden zoveel mogelijk voorkomen.

  • Moet ik met weeën in de wachtrij bij de draaideur gaan staan?

    Nee, u mag dan aanbellen bij de toegangsdeur links naast de draaideur.
    Vermelden dat u komt om te bevallen dan wordt de deur z.s.m voor u geopend.

  • Kan ik een miskraam krijgen van het coronavirus?

    Tot nu toe hebben zwangere vrouwen met het coronavirus niet vaker een miskraam of zwangerschapsverlies gehad dan zwangere vrouwen die niet besmet zijn met het coronavirus. Er worden wel iets meer baby's te vroeg geboren van moeders die het coronavirus hebben. We weten nog niet zeker of dit echt door het coronavirus komt.

  • Ben ik besmet met het coronavirus?

    Kijk op https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19. Hier kun je zien of er een reden is om je te laten testen op het coronavirus. Bel met jouw huisarts als je twijfelt. Je kunt dan bespreken of je je moet laten testen of niet.

    Als je twijfelt, is het ook mogelijk om de Corona Screener te gebruiken. Deze online vragenlijst helpt co-assistenten bij het bepalen of je (mogelijk) besmet bent met het coronavirus. Zij adviseren je vervolgens wat te doen.

  • Hoe bescherm ik mijzelf tegen het coronavirus?

    De belangrijkste maatregelen die je kunt nemen om verspreiding van het Coronavirus te voorkomen zijn:

    • Was je handen regelmatig
    • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
    • Gebruik papieren zakdoekjes
    • Schud geen handen
    • Vermijd bijeenkomsten met veel mensen
    • Houd 1.5 meter afstand
    • Draag een mondkapje

    Bovenstaande maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken.

  • Ga je naar de verloskundige of gynaecoloog en denk je dat je misschien besmet bent met het coronavirus?

    Bel dan eerst met de verloskundige of het ziekenhuis voordat je er heen gaat.

  • Is een zwangere vrouw ernstiger ziek van het coronavirus?

    We weten niet of een zwangere vrouw ernstiger ziek wordt van het coronavirus dan een vrouw die niet zwanger is. Op dit moment lijkt het erop dat zwangere vrouwen met een corona-infectie niet meer kans lopen op ernstige complicaties vergeleken met niet-zwangere vrouwen.

  • Ik heb nu een infectie met het coronavirus en zit in thuisisolatie, gaat mijn afspraak met de verloskundige of gynaecoloog door?

    Bel met jouw verloskundige of gynaecoloog om te vragen wat je nu het beste kunt doen.

  • Mag ik iemand meenemen naar mijn afspraak?

    Patiënten op de polikliniek komen, als het kan, alleen naar de afspraak. Is begeleiding noodzakelijk, dan mag er één persoon mee. Maar deze mag niet mee de spreekkamer in.

    Kinderen mogen maximaal één begeleider meenemen.

  • Ik ben genezen van een infectie met het coronavirus, moet ik nu onder controle van een gynaecoloog?

    Nee. Als je onder controle bent van een verloskundige, kun je daar blijven.

  • Kan ik blijven werken?

    De regels voor werkende zwangere vrouwen zijn hetzelfde als voor niet-zwangere vrouwen. Je kunt dit het beste overleggen met je werkgever.

  • Ik heb nu een infectie met het coronavirus, mag ik thuis bevallen?

    Overleg met jouw verloskundige of je thuis kunt bevallen. Als je milde klachten hebt, kun je waarschijnlijk thuis bevallen.

  • Ik ga bijna bevallen, kan ik in het ziekenhuis terecht?

    Bevallen in het Groene Hart Ziekenhuis is mogelijk én het is veilig. De keuze voor een thuis- of ziekenhuisbevalling blijft, tenzij het medisch gezien noodzakelijk is dat je in het ziekenhuis bevalt. In principe kan er maar één persoon/familielid aanwezig zijn bij de bevalling. Wij adviseren dringend kraambezoek niet naar het ziekenhuis te laten komen. Helaas is het ook niet mogelijk om broertjes en zusjes mee te nemen.

    Ook de zwangerschapscontroles gaan in principe gewoon door. Wel zal gekeken worden of sommige controles ook telefonisch kunnen.

    Heb je een afspraak en heb je klachten van hoesten, benauwdheid en/of koorts of ben je positief getest op coronavirus bel dan van tevoren met de polikliniek.

  • Kan ik bevallen in een GezinSuite?

    De komende tijd vindt de bevalling gewoon plaats in één van onze GezinSuites. Als u na de bevalling zorg nodig heeft, dan zijn hiervoor GezinSuite beschikbaar. Afhankelijk van de drukte kan het zijn dat dit een gedeelde kamer wordt: er is ruimte voor maximaal 2 moeders en hun baby's

  • Als ik in het ziekenhuis beval, wie mag er bij de bevalling aanwezig zijn?

    Er kan maar één persoon/familielid aanwezig zijn bij de bevalling.

  • Kan mijn partner of familielid blijven slapen?

    Ja, dit is mogelijk. We streven er altijd naar dat u een Suite voor u alleen heeft, in dit geval kan uw partner blijven slapen. Bij drukte hebben we echter alleen gedeelde Suites die ruimte bevatten voor maximaal 2 moeders en hun baby's. Op de gedeelde kraamkamers is het helaas niet mogelijk dat uw partner blijft slapen. Wel kan uw partner overdag en 's avonds op bezoek komen. We verzoeken u wel om dit bezoek tot het minimale te beperken.

  • Mag ik borstvoeding geven als ik een infectie met het coronavirus heb?

    Ja. Er is onderzoek gedaan of het virus in de borstvoeding terecht komt. Dat is niet zo. Wij raden aan om borstvoeding te geven met een neus/mondkap en de juiste hygiënemaatregelen te volgen (handen wassen voor het aanraken van de baby of borsten, eigen borstkolf te gebruiken of fles en de borstkolf goed schoon te maken na gebruik). Als de moeder en/of de baby niet goed in orde is of als het om logistieke redenen niet kan, kun je de (gekolfde) voeding door een gezond persoon laten geven. Dit ook weer met de juiste hygiënische maatregelen.

  • Mag ik na de bevalling bezoek ontvangen?

    Vanuit het ziekenhuis is het dringende advies geen bezoek naar het ziekenhuis te laten komen. Helaas is het ook niet mogelijk om broertjes en zusjes mee te nemen. Natuurlijk mag jouw partner wel bij je blijven. Ben je thuis, dan is het advies om geen kraamvisite te ontvangen. Wanneer de kraamverzorgende in het gezin is, mag er geen kraambezoek komen.

  • Krijg ik de kraamzorg thuis wanneer ik besmet ben met het coronavirus?

    Wanneer de juiste Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM) beschikbaar zijn komt de kraamverzorgende thuis. De zorg wordt aangepast aan de situatie, een gedeelte van de zorg kan gegeven worden via (beeld)bellen. Houdt de website van je kraamzorgorganisatie in de gaten.

  • Krijg ik de kraamzorg thuis wanneer mijn partner of één van mijn huisgenoten besmet is met het coronavirus?

    In dat geval zal overlegd worden welke passende maatregelen er genomen kunnen worden in jullie specifieke situatie. Ook hier geldt dat de kraamzorg komt wanneer er voldoende Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM) beschikbaar zijn en dat een deel van de zorg gegeven kan worden via (beeld)bellen.

  • Krijg ik de kraamzorg thuis wanneer ik milde klachten heb maar geen koorts?

    Wanneer de juiste Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM) beschikbaar zijn komt de kraamverzorgende thuis.

  • Moet ik zelf Persoonlijke Beschermingsmiddelen aanleveren?

    Nee, wij vragen u alleen om het volgende in huis te halen:

    • Flesje alcohol 70% (zit vaak in het kraampakket)
    • Doos tissues
    • Vuilniszakken
  • Staat het antwoord op uw vraag er niet bij?

    Stel ons dan een vraag via het vragenformulier. 

    Let op: via dit formulier kunnen wij geen antwoord geven op medische vragen.

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

8.4

Beoordeling op Zorgkaart Nederland
op basis van 684 beoordelingen