Mijn Groene Hart Ziekenhuis

Hier vindt u uw
patiëntenportaal

naar overzicht

Nieuws vanuit de cliëntenraad

Op deze pagina vindt u de laatste nieuwsberichten vanuit onze cliëntenraad.

Meer zichtbaarheid voor de CR

Datum: 16 september 2022

In het najaar van 2021 hebben wij een aantal vragen gesteld om te zien of de Cliëntenraad voor patiënten en bezoekers voldoende zichtbaar is. Om dat te onderzoeken, is gebruik gemaakt van het cliëntenpanel van het ziekenhuis. Wij zijn erg blij met de input die wij vanuit het panel kregen. Hieronder staat een korte samenvatting van de reacties die wij hebben ontvangen.

De meesten leden van het panel wisten dat het ziekenhuis een cliëntenraad (CR) heeft, maar het was niet voor iedereen duidelijk wat deze raad zoal doet. 71% gaf aan vaker iets van de CR te willen zien of lezen en 83% vindt het interessant om te weten met welke onderwerpen de CR zich op dit moment bezighoudt. De website was daarvoor volgens de meesten het beste communicatiemiddel.

Met deze reacties hebben we iets gedaan! Op de ziekenhuiswebsite is inmiddels een plek ingericht waar nieuwsberichten vanuit de CR worden geplaatst. Daarnaast worden de schermen in de wachtruimtes van het ziekenhuis ook vaker ingezet om patiënten en bezoekers te informeren.

Uit de enquête werd ook duidelijk dat vragen stellen aan het GHZ-panel een goede manier is om in contact te blijven met cliënten. De CR heeft zich voorgenomen om hier zeker twee keer per jaar gebruik van te maken. Met de volgende enquête, die in februari dit jaar is gehouden, is daar al een goede start mee gemaakt.

 

Waardevolle informatie vanuit naasten van patiënten

Datum: 8 september 2022

Een onderwerp waar we al langere tijd mee bezig zijn, is hoe het ziekenhuis naasten beter bij de zorg en behandeling van patiënten kan betrekken. Dit onderwerp is van belang omdat we weten dat een ziekte, met en zonder een ziekenhuisopname, niet alleen ingrijpend is voor een patiënt maar ook voor de mensen die om de patiënt heen staan. Het uit handen geven van vertrouwde zorg vanuit huis aan de zorgverleners in het ziekenhuis kan voor spanning zorgen. Maar het betrekken van naasten kan ook goede informatie opleveren voor de behandelaar en andere zorgverleners.

We stelden ons (en aan de leden van het panel) de vraag wat wij als zorgverlener kunnen doen om de mensen die betrokken zijn bij de zorg van de patiënt te ondersteunen. En hoe wij de mensen om de patiënt heen (beter) bij de zorg kunnen betrekken. Onze eerste reactie luidt: “Met deze enquête hebben we veel waardevolle input opgehaald.” De uitkomsten zijn gedeeld met de stuurgroep patiëntparticipatie.

Een lid van de Cliëntenraad neemt deel aan deze stuurgroep en er is besloten om met de aspecten waaraan het ziekenhuis een bijdrage kan leveren aan de slag te gaan. Over de wijze waarop wordt nog nagedacht en wij houden als cliëntenraad vinger aan de pols.

Vacature

Datum: 11 augustus 2022

Op dit moment hebben wij binnen de Cliëntenraad een openstaande vacature. Ben jij de man of vrouw die het Groene hart Ziekenhuis een warm hart toedraagt en wil je meedenken over de ontwikkelingen in het ziekenhuis? Meld je dan aan!

Bekijk hier de vacature

 

 

Samen Beslissen

Datum: 19 april 2022

Sinds 2019 heeft de Cliëntenraad zich hard gemaakt om Samen Beslissen op de agenda van het ziekenhuis te krijgen. Het voorstel van de Cliëntenraad vond snel weerklank bij De Raad van Bestuur en in de organisatie. Er wordt door een stuurgroep en verschillende werkgroepen hard gewerkt om het begrip 'Samen Beslissen' in de organisatie in te voeren. De Cliëntenraad blijft meedenken aan de invoering hiervan.

Waar moet je aan denken bij Samen Beslissen?

Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van keuzehulpen en het inzetten van standaard vragenlijsten zodat verschillende aspecten van de behandeling en alternatieven aan de orde komen. Ook wordt gestreefd naar het in kaart brengen van wat de patiënt belangrijk vindt voor zijn of haar leven en wat nodig is om dat zoveel mogelijk te halen. Daar hoort, ons inziens, ook de betrokkenheid van het netwerk van de patiënt bij. In de toekomst zal ook de toegang tot patiëntinformatie door middel van een persoonlijk patiëntenportaal onderdeel uitmaken van 'Samen Beslissen'.

Van de patiënt wordt verwacht dat hij/zij zich goed voorbereid op het spreekuur. Welke vragen wil je stellen? Wat is voor jou en je omgeving belangrijk?  Waar ligt je grens? Informatie hierover is te vinden op onze pagina over 'Samen Beslissen'.

Meer informatie over 'Samen Beslissen'

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

8.7

Beoordeling op Zorgkaart Nederland
op basis van 400 beoordelingen