naar overzicht

Uw verblijf

In het GHZ doen wij er alles aan om uw verblijf zo prettig mogelijk te maken. Maar wat kan u verwachten? Hieronder vindt u meer informatie over de verpleegafdeling, dagindeling, medewerkers en ons maaltijdenconcept Beleef

Aanmelden

Op de afgesproken dag meldt u zich bij de receptie. Een gastheer of gastvrouw van het ziekenhuis begeleidt u naar de afdeling, waar u wordt ontvangen door een verpleegkundige. Bij uw opname krijgt u een identificatiebandje zodat onze medewerkers altijd weten wie u bent.

Heeft u een vroege opname?

Als u voor een vroege opname komt (voor 7.00 uur 's ochtends), kunt u alleen via de nachtingang het ziekenhuis binnenkomen. De hoofdingang is dan nog gesloten. 

De afdeling

Een verpleegafdeling heeft vaak meerdere één-, twee-, drie-, vier- en zespersoonskamers, met voor iedere patiënt een eigen garderobekast. De verpleegafdeling is het centrale punt van uw ziekenhuisverblijf. Van hieruit gaat u voor bijvoorbeeld extra onderzoek naar andere afdelingen. U wordt hierbij begeleid door een verpleegkundige van uw afdeling of door een medewerker van de patiënten vervoersdienst.

Opnamelobby

Wanneer u naar het GHZ komt voor een geplande operatie, dan zal uw opname(gesprek) in de meeste gevallen plaatsvinden bij de Opnamelobby. Klik op de link voor meer informatie.

Met wie ligt u op de kamer?

Op de meeste afdelingen liggen mannen en vrouwen bij elkaar op de kamer. Wanneer u op een aparte mannen- of vrouwenzaal wilt liggen, dan kunt u dit voorafgaand aan de opname bij de medewerker van de polikliniek aangeven. Het is helaas niet altijd mogelijk aan dit verzoek te voldoen.

Veiligheidsprocedure

Tijdens uw opname worden u op verschillende momenten dezelfde vragen gesteld. We vragen dan bijvoorbeeld naar uw naam, uw geboortedatum, aan welke zijde u geopereerd moet worden en of u nuchter bent. Dit is een onderdeel van onze veiligheidsprocedure.

Dagindeling

Het is moeilijk om voor alle patiënten van ons ziekenhuis een nauwkeurige dagindeling te geven. Veel hangt af van wanneer onderzoek, behandeling en doktersvisite plaatsvinden. Globaal ziet een dag er als volgt uit:

  • in de loop van de ochtend: koffie of thee
  • u kiest zelf wanner u wilt ontbijten, dit kan tussen 7.30 uur - 11.00 uur
  • vanaf 13.30 - 20.00 uur: bezoektijd (stem zelf met uw bezoek af wat u prettig vindt)*
  • u kiest zelf wanneer u wilt lunchen, dit kan tussen 11.00 uur - 19.00 uur
  • rond 14.00 uur: koffie, thee of frisdrank
  • u kiest zelf wanneer u wilt dineren, dit kan tussen 11.00 uur - 19.00 uur
  • rond 19.30 uur: koffie en thee
  • vanaf ongeveer 22.30 uur: begin van de nachtrust

U kunt vaak zelf bepalen wanneer u wilt eten en drinken. Hierbij werken wij met het maaltijdenconcept Beleef.

Beleef onze maaltijden

Wie komt u tegen?

Tijdens uw opname krijgt u te maken met verschillende zorgmedewerkers zoals artsen, assistenten en verpleegkundigen. Maar ook met vrijwilligers, roomassistants en schoonmakers (bedrijfshygiëne). Het is dan goed om te weten wat u van deze personen kunt verwachten.

Specialisten

U bent opgenomen door de specialist bij wie u in de polikliniek op het consult bent geweest. De specialist is verantwoordelijk voor uw medische behandeling. Iedere dag komt een arts bij u langs, dit wordt 'visite lopen' genoemd. De arts is een medisch specialist en/of een arts-assistent. Deze arts is dus niet altijd de specialist die u op de polikliniek hebt gezien. Vanzelfsprekend is hij/zij volledig van uw situatie op de hoogte.

Artsen in opleiding

Het GHZ is een opleidingsziekenhuis. Daarom kunt u 'arts-assistenten' ontmoeten. Dat zijn afgestudeerde artsen die in opleiding zijn tot specialist. Ook kunt u co-assistenten tegenkomen. Dit zijn aankomende artsen die bezig zijn met het laatste deel van hun studie. Zowel de arts- als co-assistenten vallen onder verantwoordelijkheid van de specialist. Heeft u vragen over uw medische behandeling, stelt u deze dan gerust aan de arts.

Verpleegkundigen

Op iedere verpleegafdeling werkt een team verpleegkundigen en leerlingverpleegkundigen. Wij streven ernaar dat u zoveel mogelijk door dezelfde verpleegkundige wordt verzorgd. Met vragen of problemen kunt u altijd bij hen terecht.

Roomassistants

Op iedere verpleegafdeling is een roomassistant werkzaam. Deze is verantwoordelijk voor de niet-medische zorg tijdens uw verblijf. Gedurende de dag ziet u hem/haar meerdere keren voor het serveren van maaltijden of het inschenken van drinken. Ook voor andere wensen zoals het brengen van een extra kussen kunt u bij hen terecht. 

Schoonmakers (bedrijfshygiëne)

Om infecties tegen te gaan, wordt er schoongemaakt volgens de microvezel methode. Deze kunstmatige vezel wordt klam vochtig gebruikt. Dit is de beste manier om vuil, stof en micro-organismen te verwijderen. Om kruisbesmetting te voorkomen, wordt er in het ziekenhuis niet schoongemaakt met een sopje. Heeft u vragen, stel deze gerust aan de schoonmaker.

Vrijwilligers

Op verschillende poliklinieken en verpleegafdelingen vrijwilligers aanwezig, die de tijd en rust hebben om extra aandacht aan u te geven. Dit doen ze op verschillende manieren. Door bijvoorbeeld een praatje met u te maken, een krantje voor te lezen, een spelletje met u te spelen en u te helpen met eten.

Handmassages voor patiënten

Om ontspanning te bieden tijdens een opname geven speciaal getrainde vrijwilligers handmassages aan patiënten. Dit doen zij van maandag t/m vrijdag op de Chirurgie/Urologie (C1), Longgeneeskunde (A5), Interne Geneeskunde (A4/B4), Neurologie (B1), Dagbehandeling (D3), Geriatrie (D5), Dialyse, SpoeidEisende Hulp (SEH).

Word vrijwilliger in het GHZ

Het Groene Hart Ziekenhuis is heel blij met haar vrijwilligers. Wilt u zelf vrijwilliger bij ons worden? Laat het ons weten!

Ik wil vrijwilliger worden

Beleef onze maaltijden

In het ziekenhuis streven we ernaar de maaltijd een mooi moment van de dag te maken. Daarom werkt het GHZ met het maaltijdconcept Beleef. De voordelen hiervan zijn dat u zelf kiest

  • wat u eet voor ontbijt, lunch en diner;
  • op welk tijdstip u eet;
  • met wie u eet, bijvoorbeeld uw bezoek.

Dagelijks wisselende menukaart

Goed eten en drinken is belangrijk voor uw gezondheid, zeker tijdens uw opname. Op de dagelijks wisselende menukaart ziet u alle maaltijden die binnen uw persoonlijk dieet vallen. Als u een keuze hebt gemaakt, kunt u gratis bellen naar ons callcenter Beleef om uw maaltijdkeuze door te geven. Ook kunt u terecht bij uw roomassistant. Uw maaltijd wordt binnen 45 minuten bij u aan bed of op een ander gewenste locatie binnen het ziekenhuis bezorgd.

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

8.5

Beoordeling op Zorgkaart Nederland
op basis van 684 beoordelingen